«سرشیر غیر پاستوریزه» عامل انتقال بیماری تب مالت به انسان است

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ماده لبنی «سرشیر» که صرفا از شیر در حال جوش به دست می‌آید، جزو مواد لبنی شایع مبتلا کننده به تب مالت بوده و توصیه می‌شود که افراد به هیچ وجه از سرشیرهای غیرپاستوریزه استفاده نکنند.

به گزارش ارک خبر، دکتر سیمین خیاط زاده ، در خصوص بیماری تب مالت، اظهار کرد: تب مالت یک بیماری عفونی قابل انتقال بین حیوان و انسان بوده و انسان‌ها از طریق مصرف گوشت حیوان آلوده و یا مواد لبنی این حیوانات آلوده که بیشتر گوسفند، بز و گاو هستند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: با توجه به این‌که تب مالت یک بیماری قابل انتقال بین حیوان و انسان است پس واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری بوده تا دام سالم و محصولات سالم آن به دست مردم برسد.

وی در خصوص راه‌های تشخیص آلوده بودن دام‌ها به این بیماری نیز گفت: این بیماری به راحتی با معاینه دامداران و کارشناسان این حوزه قابل شناسایی است ولی راه دیگر برای حساس شدن دامدار نسبت به آلوده بودن دامش به این بیماری، سقط جنین زیاد در دام است.

خیاط زاده گفت: علاوه بر این‌که انتقال بیماری از طریق استفاده از محصولات دام آلوده انجام می‌گیرد، هوای محل نگهداری دام نیز راهی برای انتقال بیماری است و افرادی که این محیط آلوده را تمیز می‌کنند هم در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی، مراقبت‌های لازم را در این خصوص انجام داده و با رضایت دامداران اقدام به تزریق واکسن به دام‌ها جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌کند ولی خود مردم هم باید یکسری نکات را برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت رعایت کنند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از مواد لبنی پاستوریزه به جای غیرپاستوریزه، افزود: اکنون استفاده از مواد لبنی غیر پاستوریزه بین مردم افزایش یافته است و از سویی نیز اماکنی که اقدام به فروش مواد لبنی خام می‌کنند، مجوزهای لازم را ندارند، در نتیجه این مواد لبنی خام عرضه شده می‌توانند آلوده به تب مالت باشند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: چنانچه افراد اطمینان ندارند که پنیر غیرپاستوریزه بین سه تا پنج ماه در نمک مانده است، بهتر است که از آن استفاده نکنند. برای مصرف شیر خام غیرپاستوریزه نیز بایستی ابتدا شیر را جوشاند و افراد نیز قبل و بعد از جوشاندن آن، حتما دستان خود را به طور کامل بشویند. شیر خام بعد از جوشاندن باید به مدت سه تا پنج دقیقه همزمان با جوشاندن به طور کامل هم زده شود.

وی تاکید کرد: تب مالت به بیماری «هزار چهره» هم معروف است زیرا ابتلا به آن با علائم عفونی آغاز نشده و افراد شاید فقط درد کمر یا درد مفاصل داشته باشند که با مصرف مسکن، آن را بهبود داده و به پزشک مراجعه نکنند تا این‌که بیماری به مرحله بستری رسیده و فرد به اجبار به بیمارستان می‌رود.

وی افزود: طیف علائم بعدی ابتلا به تب مالت، بسیار وسیع است و افراد باید نسبت به آن حساس شوند و پزشکان نیز در شناسایی آن دقت داشته باشند. افرادی که با علائم دردهای عضلانی و مفاصل و به خصوص دردهای کمری به پزشک مراجعه می‌کنند باید نوع مواد لبنی مصرفی و شغل خود را بگویند تا پزشک نسبت به ابتلا به این بیماری حساس شود.

خیاط زاده گفت: بروز علائمی چون تب، کاهش وزن و بی اشتهایی نیز گاهی می‌تواند فرد را متوجه بیماری کند. افراد در صورت شناسایی به موقع بیماری که طی برخی آزمایشات قابل تشخیص است، می‌توانند سریعا تحت درمان قرار گرفته و بهبود یابند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا