خودکفایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پرورش موش آزمایشگاهی

خبرگزاری ارک – کارشناس آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سال‌های گذشته برای انجام برخی از آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام می‌گرفت، از آزمایشگاه‌های تهران موش خریداری می‌شد؛ بنابراین با مشکلات جدی در این خصوص مواجه بودیم.

معصومه طاهری در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری اظهار کرد: پرورش موش‌های آزمایشگاهی طی دو سال اخیر در آزمایشگاه تحقیقات علوم پزشکی همدان آغاز شده که با پرورش این موش‌ها هزینه تهیه آنها از آزمایشگاه پاستور تهران تقلیل پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: پایان‌نامه‌های بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی چون انگل‌شناسی و دندانپزشکی مرتبط با موش‌های آزمایشگاهی است که در گذشته باید هزینه زیادی صرف می‌شد تا از استان‌های دیگر تهیه شود؛ اما هم‌اکنون آزمایشگاه پرورش موش استان همدان در غرب کشور بی‌همتاست.

وی ادامه داد: در سطح استان همدان فقط دانشگاه علوم پزشکی پرورش موش را انجام می‌دهد و در این خصوص برنامه فروش موش را به دانشگاه‌های اطراف داشته‌ایم.

طاهری در خصوص تامین غذای موش‌های آزمایشگاهی گفت: غذای موش‌ها پلیت است که غنی شده از چربی و پروتئین بوده؛ اما در استان همدان تهیه نمی‌شود با این وجود هزینه تهیه غذای موش‌ها در مقابل تهیه خود موش‌ها بسیار کمتر است.

دکمه بازگشت به بالا