ضرورت استخدام ۱۲ هزار پرستار بیکار/ قانون تعرفه‌گذاری کامل اجرا شود

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با تاکید بر اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: ۱۲ هزار نیروی طرحی پرستار در دوران همه‌گیری کرونا زحمات زیادی برای بیماران کشیدند و الان بیکار هستند، که باید استخدام آنها در مراکز درمانی در اولویت قرار گیرد.

به گزارش ارک خبر،محمد میرزابیگی روز دوشنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، افزود: در دوران همه گیری کرونا پرستاران جوان با تمدید طرح و آغاز داوطلبانه طرح خود، به کمک نظام سلامت آمدند و به آنها وعده استخدام داده شد ، ۱۷ هزار نفر از کادر سلامت فعال در روزهای شیوع کرونا که ۱۲ هزار نفر آن‌ها پرستار بودند پس از فروکش کردن آمار کرونا نه‌تنها به‌کارگیری نشدند بلکه همگی از کار بیکار شدند.

وی اظهار داشت: نیروهای طرحی در دوران تلخ کرونایی که مرگ و میرهای زیادی وجود داشت خالصانه و با از خود گذشتگی در مراکز درمانی مشغول بکار بودند و فداکاریهای زیادی را انجام دادند.

میرزابیگی ادامه داد: پرستاران در مقایسه با سایر مشاغل با وجود تاکیدات رهبر انقلاب به اهمیت توجه به این قشر، باز هم مورد بی مهری قرار می گیرند که امیدواریم در زمینه استخدام آنها و بازگشت نیروهای طرحی که در دوران کرونا در مراکز درمانی کار می کردند، حمایتهای لازم انجام شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور تصریح کرد: این در حالی بود که مقام معظم رهبری در روز پرستار سال ۱۴۰۰ و رئیس جمهوری در دو سال متوالی تأکید کردند که وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی باید این پرستاران را استخدام کنند اما هنوز اقدامی به جذب پرستاران نشده است.

به گفته میرزابیگی، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید به درستی اجرا شود تا دریافتی پرستاران اصلاح شود. این قانون مبتنی بر این است که خدمات پرستاران نیز مانند پزشکان قیمت‌گذاری مشخصی داشته باشد تا پرستاران از محل خدمات خودشان منتفع شوند.

وی اظهارداشت: در دوران کرونا مقام رهبری به موضوع اجرای قانون تأکید کردند و به مسئولین هشدار دادند که این قانون اجرا شود.

عملیاتی کردن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال در دولت سیزدهم، انجام شد و در این راستا آیین نامه‌ها و تعریف K پرستاری، ارزش نسبی خدمات، تعریف بسته‌های خدمتی پرستاری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ۱۲ عنوان دستاورد در حوزه پرستاری محقق شده است، گفت: دستورالعمل‌های ثبت خدمات پرستاران در سیستم ثبت اطلاعات بیمارستان (HIS) و دستورالعمل رسیدگی به اسناد توسط بیمه‌ها وجود دارد اما وزارت بهداشت سیستم‌های نرم‌افزاری خود برای ثبت خدمات پرستاری را به روز رسانی نکرده و خدمات به درستی ثبت نمی‌شوند.

وی افزود: با توجه به‌ وجود قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، هنوز برخی خدمات پرستاران به نام پزشکان ثبت می‌شود در حالی که ثبت این خدمات به نام پرستاران باعث کاهش هزینه خدمات درمانی برای مردم، بیمه و نظام سلامت می‌شود.

میرزابیگی تصریح کرد: پرداختی‌ها به پرستاران بابت اجرای این قانون علی الحساب بوده و بر اساس عملکرد پرستاران نبوده که به معنای عدم اجرای صحیح قانون است، از وزارت بهداشت درخواست می شود نسبت با اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اهتمام کند.

وی تاکید کرد: این قانون شفاف بوده و اجرای کامل آن باعث افزایش انگیزه کار در پرستاران و ارتقای کیفیت درمانی بیماران می شود و درست نیست با توجه به تاکید رئیس جمهور بر اهمیت توجه به وضعیت این کادر درمانی، در انجام امورات آنها کوتاهی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا