مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی پایداری آب در مرحله بهره برداری

فاز نخست مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب تبریز که بزرگترین مخزن شمال‌غرب کشور محسوب می‌شود، به اتمام رسیده و وارد مدار بهره برداری شده و قرار است تا به کمک پایداری آب شرب تبریز بیاید.

به گزارش ارک خبر،ش‌های تامین و توزیع آب شرب تبریز طی سال‌های اخیر همواره یکی از موضوعات مهم شهر قلمداد شده و پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی در این خصوص از اهمیت بالایی برخوردار است.

آب شرب تبریز از سه منبع زرینه رود، سد نهند و چاه‌های آب تامین می‌شود که زرینه رود سهم قابل توجه ۶۵ درصدی در این خصوص را دارد. سد نهند نیز با سهم ۱۵ درصدی، بخش شمال شهر و چاه‌های آبی نیز قسمت شرق تبریز را پوشش می‌دهند و این سه منبع دارای کیفیت و سختی متفاوت از هم هستند.

گرمای بی سابقه جهانی و کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در سال جاری باعث شد تا سد نهندی که دارای ظرفیتی حدود ۲۷ میلیون مترمکعب آب است، امسال تنها چهار میلیون مترمکعب و شاید کمتر آبگیری کند و آبی برای رساندن به شمال شهر تبریز نداشته باشد. با توجه به برآوردهای انجام گرفته در این خصوص، طرح‌های جایگزین سد نهند در تبریز اجرا شده و برخی نیز به اتمام رسیده است. اما شاید یکی از ضروریات بحث تامین آب در تبریز، رینک گذاری اطراف شهر باشد که هر سه منبع تامین آب تبریز را به هم وصل کرده و باعث یکسان سازی کیفیت آب کل شهر، جایگزینی آب یک منبع به جای منبعی که تمام شده و ذخیره سازی منابع آب زیرزمینی شود.

در راستای اجرای طرح رینک گذاری در شهر تبریز که نیازمند لوله گذاری و احداث مخزن آب است، شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، اقداماتی را از سال‌های گذشته آغاز کرده و امروز توانسته فاز نخست مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی را به مرحله بهره برداری برساند.

اصحاب رسانه استان برای بازدید از این مخزن، راهی جنوب شهر شده و پای صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان و مجری این طرح نشستند.

مخزن ۵۰ هزار مترمکعب در مدار

یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در حاشیه این بازدید، با بیان این‌که عملیات احداث مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی آب تبریز به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است، گفت: فاز نخست این مخزن که امروز وارد مدار شده و آب آن به شهر هدایت شده است، روز سه شنبه به صورت رسمی با حضور استاندار محترم به بهره برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: احداث این مخزن عظیم، در قالب یک برنامه چهار ساله زمان بندی شده بود اما سه ساله تمام شد و فاز اول آن نیز با ۵۰ هزار مترمکعب وارد مدار شده و فاز دیگر آن شامل ۵۰ هزار مترمکعب دیگر، ظرف یک ماه آینده وارد مدار خواهد شد.

افزایش مخازن آب تبریز به ۶۰۰ هزار مترمکعب

وی افزود: این مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی که جزوی از پروژه رینک جنوب شرقی تبریز است، باعث می‌شود تا ظرفیت مخازن تبریز از ۵۰۰ هزار مکعب به ۶۰۰ هزار مترمکعب افزایش یابد. فاز نخست این پروژه دارای ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال تا مخزن داخل شهر بوده و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که به ارتقای پایداری آب شرب تبریز کمک خواهد کرد.

غفارزاده در خصوص آخرین وضعیت رینک تبریز، تشریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای به دلیل داشتن امکانات، رینک جنوب شهر را به طول حدود ۲۷ کیلومتر اجرا کرده و برای اجرای رینک شمال شهر نیز پیگیر هستیم.

پروژه چهار ساله در کمتر از ۳ سال به اتمام رسید

شهرام منیری، مدیرعامل پایاب نیرو وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا(ع) و پیمانکار مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی نیز در ادامه اظهار کرد: احداث دو مخزن ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار مترمکعب و ایستگاه پمپاژ مربوطه از اواخر سال ۹۸ ابلاغ شده و از اوایل سال بعد نیز عملیات آن آغاز شد و کمتر از سه سال نیز به اتمام رسید.

وی با اشاره به حجم بالای عملیات بتن ریزی در احداث مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، افزود: این پروژه به دلیل شرایط اضطراری، با کار شبانه روزی در حداقل زمان ممکن به اتمام رسید و از امروز نیز وارد مدار شد.

وی ادامه داد: این مخزن در بالاترین نقطه تبریز واقع شده و محلی بادگیر است. بتن ریزی با بهترین کیفیت انجام گرفته و آب بندی نیز کاملاً جواب داده است و مشکل نشتی آب وجود ندارد.

ضرورت رینک گذاری اطراف شهر تبریز برای مدیریت بهتر آب

رضا الهیاری، نماینده مجری طرح خط آبرسانی تبریز و خط انتقال ارس به تبریز نیز در ادامه اظهار کرد: این منطقه، بلندترین نقطه‌ی شهر بود که می‌توانستیم مخزن را احداث کنیم. ایستگاه پمپاژ مربوطه در شهرک اندیشه و ارتفاعی کمتر از این نقطه قرار دارد و آب از مخزن به صورت ثقلی روانه ایستگاه می‌شود.

وی افزود: این پروژه که خط دوم آبرسانی تبریز به شمار رفته و رینک جنوب شرق تبریز عنوان می‌شود.

وی در خصوص لزوم اجرای این پروژه در تبریز، تاکید کرد: لازمه مدیریت بهتر توزیع آب در تبریز، رینک گذاری در اطراف شهر است و بر این اساس نیز رینک جنوب شرقی تبریز را کار کرده‌ایم.

الهیاری هم‌چنین در خصوص مشخصات مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، گفت: کل مخزن دارای ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب بوده و از چهار سلول ۲۵ هزار مترمکعبی تشکیل یافته که فاز اول آن شامل دو سلول با جمع ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب وارد چرخه شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا