صادرات ۵۲ میلیون دلاری صنایع دستی آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: در ۲ سال اخیر بالغ بر ۵۲ میلیون دلار انواع صنایع دستی این استان به کشورهای مختلف جهان صادر شده است.

به گزارش ارک خبر، «احمد حمزه زاده » روز سه شنبه در گفت وگویی، با اشاره به اینکه بیشتر صادرات صنایع دستی آذربایجان شرقی به صورت چمدانی و انفرادی صورت می گیرد، افزود: تا پیش از دولت سیزدهم فعالیت های مربوط به صنایع دستی و صادرات محصولات این حوزه با رکود کامل مواجه بود که از دو سال پیش شاهد رونق دوباره هستیم.
وی کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز، آسیای شرقی و اروپا را از مقاصد اصلی و مهم صنایع دستی آذربایجان شرقی اعلام و اظهار کرد: این حجم از صادرات به غیر از فرش دستبافت تبریز و آذربایجان شرقی را شامل می شود که جزو حوزه های تحت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شمار نرفته و صادرات آن زیر نظر اتاق های بازرگانی انجام می شود.
حمزه زاده معرق کاری، سبدبافی، سوزن دوزی، سفالگری، گلیم بافی و ساخت تابلو سنگ های با ارزش و مهمتر از آنها صنایع مربوط به نقره کاری را از صنایع دستی جذاب و مشتری پسند آذربایجان شرقی بیان کرد که هر کدام در شهرستان های مختلف رواج داشته و مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و روز به روز شاهد رشد صادرات در این زمینه هستیم.
به گفته وی صنایع دستی همچون کیف، کفش، پوشاک و برخی اقلام خانگی و نقره کاری و معرق کاری از محصولاتی است که به دلیل کیفیت عالی مشتری های خوب از اقصی نقاط جهان به خصوص کشورهای اروپایی دارد.
حمزه زاده انتخاب شهرهای تبریز، اهر و اسکو به عنوان شهرهای ملی تولید صنایع دستی فرش، گلیم و چاپ کلاقه ای را مزیت بزرگ و مهم آذربایجان شرقی برشمرد و ادامه داد: با تلاش های انجام شده ثبت ملی شهرهای سردرود برای تولید تابلو فرش، کوزه کنان در حوزه سفالگری و ممقان دوزی در شهر ممقان در دستور کار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد که امیدواریم به زودی این مهم نیز محقق شود.
وی از معرفی روستای نجف تراکمه شهرستان کلیبر از سوی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به عنوان روستای ملی تولید ورنی خبر داد و افزود: مقدمات و تمهیدات این امر صورت گرفته است و در آینده نزدیک با تصویب این پیشنهاد می توان در توسعه و رونق این صنعت دستی در منطقه نقش آفرینی کرد.
“احمد حمزه زاده” مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی
حمزه زاده توجه به آموزش در حوزه صنایع دستی را یکی از اولویت های مهم و محوری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی عنوان و اضافه کرد: در طول سال برنامه های بسیار متنوع و مختلف در شهرها و بخش های استان در این زمینه اجرا می شود.
وی یادآور شد: طی دو سال اخیر برای تعداد ۶ هزار و ۷۸۳ نفر از علاقمندان و فعالان حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی دوره های آموزشی برگزار شده است که نتایج آن در سال های آینده با رونق گیری فعالیت ها نمود عینی خواهد داشت.
حمزه زاده شرکت در نمایشگاه های مختلف صنایع دستی را از دیگر رویکردهای میراث فرهنگی آذربایجان شرقی دانست و با بیان اینکه تلاش می شود فعالان این حوزه در رویدادهای نمایشگاهی ایران و حتی خارج از کشور حضور داشته باشند، گفت: طی ۲ سال گذشته تعداد ۱۵۲ نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در استان برپا شده و یا هنرمندان استانی در سایر شهرها و کشورهای خارجی شرکت کرده اند.
وی ایجاد خانه ورنی در شهرستان اهر، خانه صنایع دستی کلیبر و خانه باتیک در اسکو را از اقدامات موثر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در دو سال اخیر برای توسعه صنایع دستی با هدف رونق صادرات بیان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر افزون بر ۱۴ هزار نفر در تعداد ۸۵ رشته مختلف و متنوع صنایع دستی این استان فعالیت دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا