رهبر کره شمالی از داشتن بمب هیدروژنی سخن گفت

خبرگزاری ارک – رهبر کره شمالی به این مساله اشاره کرده که کشور هسته‌ای‌اش یک بمب هیدروژنی ساخته است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی در جریان بازدید اخیرش از یک پایگاه نظامی به این مساله اشاره کرد که کره شمالی یک کشور با تسلیحات قدرتمند اتمی است که از بمب اتمی و هیدروژنی برای دفاع از حق حاکمیتش استفاده می‌کند.

کره شمالی تاکنون سه بمب اتمی را آزمایش کرده است.

یک بمب هیدروژنی یا “وسیله‌ گرماهسته‌ای” با چاشنی اتمی باعث انفجاری می‌شود که قدرتی به مراتب بیشتر از بمب اتم دارد.

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که تسلیحاتی قدرتمندتر و قوی‌تر دارد اما این نخستین باری است که رهبر این کشور درباره بمب هیدروژنی سخن می‌گوید.

پیونگ یانگ بارها درباره قدرت تسلیحات اتمی خود شامل توانایی هدف قرار دادن آمریکا ادعاهایی را مطرح کرده است.

در سپتامبر سال جاری میلادی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل مستقر در واشنگتن نسبت به این مساله هشدار داد که در مجتمع اتمی “یانگ‌بیون” در کره شمالی اقداماتی در حال انجام است.

تحلیلگران در این اندیشکده می‌گویند، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد احتمال دارد یک تاسیسات جداسازی ایزوتوپ که قادر است تریتیوم تولید کند، در این مجتمع در حال ساخت است.

تریتیوم ماده اصلی در تولید اکثر تسلیحات اتمی است چون قدرت بیشتری نسبت به پلوتونیوم و اورانیوم دارد.

دو آزمایش اتمی کره شمالی مربوط به سال‌های 2006 و 2009 است که با ماده پلوتونیوم ساخته شدند و سومین آزمایش احتمالا با سلاح اتمی برپایه اورانیوم بود.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل مستقر در واشنگتن در آن زمان اعلام کرد: اینکه کره شمالی می‌تواند سلاح اتمی برپایه تریتیوم بسازد یا خیر مشخص نیست اما ما بر این باوریم که کره شمالی هنوز مشکلات فنی دارد که باید آنها را حل کرد. حل این مشکل احتمالا نیازمند آزمایش‌های اتمی زیرزمینی بیشتر است.

دکمه بازگشت به بالا