آمار کاهش نرخ بیکاری واقعی است

معاون اشتغال وزارت کار گفت: اصلی ترین چالش بازار کار در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان است. یک کمیته برای هم افزایی تمام دستگاه های دولت تحت عنوان اشتغال فارغ التحصیلان شکل گرفته است.

به گزارش ارک خبر،محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه عده ای در قالب اقتصاد دان گزارش های آماری اشتغالزایی و بیکاری دولت را نقد می کنند گفت: مرکز آمار مطابق سازمان بین المللی کار (ilo) گزارش گیری میکند,در سال های گذشته هم همینطور بوده است, بنابراین نباید مرجعیت آمار رسمی را در هیچ دولتی زیرسوال ببریم. اگر مرجعیت زیرسوال برود, نمی توانیم سیاست گذاری کنیم. عده ای آمار مرکز آمار را زیرسوال می برند در حالی که خودشان با همین آمار گزارش می دادند این رفتار نه حرفه ای  و نه اخلاقی است.

کریمی بیرانوند گفت: براساس آمار مرکز آمار ایران، از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲، نرخ بیکاری ۱ درصد نسبت به سال آماری گذشته، کاهش داشته است. خالص اشتغالی ایجادی ۹۰۷ هزار فرصت شغلی یا شغل جدید، نرخ بیکاری کاهش پیداکرده و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته است.

وی گفت: نرخ بیکاری جوانان ۲.۹ درصد کاهش و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ۱.۲ درصد کاهش، اشتغال ناقص یا اشتغال پاره وقت، ۱.۳ درصد کاهش و سهم اشتغال فارغ التحصیلان ۰.۳ درصد افزایش داشته است. همچنین اشتغال تمام وقت، ۳۱درصد افزایش داشتته و نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۰.۹ درصد افزایش و نرخ بیکاری زنان هم ۱.۸ درصد کاهش و اشتغال زنان ۱ درصد افزایش داشته است.

معاون اشتغال وزارت کار گفت: این آمارها نشان می دهد که باراز به سمت رونق در حرکت کرده است. در حوزه های اشتغالی ،بخش خدمات ۴۸۲ هزار نفر به صورت خالص، در بخش  صنعت ۶ درصد بوده و مابقی سهم دیگر بخش ها بوده است . ۵۲۹ هزار مربوط به مردان ۳۸۷ هزار ایجاد فرصت شغلی جدید برای زنان بوده است.

بیرانوند گفت: تفاوت اساسی ساختار اقتصادی کشورهای دیگر با ساختار اقتصادی در کشور ما این است که اقتصادمان منطبق بر کارخانه های بزرگ و زنجیره های بزرگ نیست. و این مساله اصلا به این معنا نیست که مطلوب نیست ، تقریبا ۸۰ درصد از ایجاد اشتغالی ما در کسب و کارهای خرد است، ساختار اقتصادی غرب منطبق بر کاپیتالیست که سرمایه گزاری است مسلتزم این است که همه مردم را به مثابه یک ابزار در کارخانه های بزرگ قرار بگیرند و عملا به عنوان یک ابزار هستند نه مولد.

معاون اشتغال بیان کرد: توزیع اشتغال و توزیع پیشرفت های اقتصادی در کشور ما متوازن نیست و این مساله به دلیل یک عملکرد ۴۰ ساله در دولت های مختلف ما بوده است. ما در دولت سیزدهم برای اولین بار در حوزه بازار کار ویژه استان‌های محروم و مرزی تمهیدی اندیشیدیم که پیش از پایان سال،  محابسه می کنیم که هر استانی برای اینکه یک نرخ بیکاری معقول در سال آینده داشته باشد چه مقدار شغل باید ایجاد شود تا توازن حوزه بازار کار انجام شود.

وی افزود: اصلی ترین چالش بازار کار در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان است. یک کمیته برای هم افزایی تمام دستگاه های دولت تحت عنوان اشتغال فارغ التحصیلان شکل گرفته است. در طی این مدت دو اتفاق خیلی خوب افتاده است، سازمان فنی حرفه ای در داخل دانشگاه ها مراکز فنی و حرفه ای ایجاد می کند که دانشجو در کنار تحصیل مهارت مورد نظر بازار کار یاد بگیرد. دوم اینکه بسیاری از رشته ها و سرفصل های درسی که بازار کار ندارند توسط وزارت علوم حذف شده است و بورس تحصیلی بخش خصوصی را در خیلی از استان ها فعال کردیم.

معاون اشتغال وزارت کار درباره اینکه چرا نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور پایین است گفت: مطابق استاندارد بین المللی زنان خانه دار و آن دسته از افرادی که بیان می کنند نمی خواهیم کسب درآمد بیرون از خانه داشته باشیم,در جمعیت غیرفعالیت قراردارد.

وی ادامه داد: ممکن است زنان تولیدات خانگی به معنی فروش نداشته باشند. کشور ما خانواده محور است. لذا باید مطابق استاندارد بین المللی باشیم اما در تحلیل دچار خطا نشویم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا