آذربایجان‌شرقی رتبه ششم سالمندی کشور را دارد

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به خطر افزایش جمعیت سالمندی استان، گفت: در زمان کنونی این استان رتبه ششم سالمندی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است.

به گزارش ارک خبر، «زهرا کوهی» روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: ادامه این روند موجب بروز مشکلاتی در آینده در سطح آذربایجان شرقی می شود و باید با ارایه مشوق های لازم زمینه ازدواج و فرزندآوری در جامعه فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه جمعیت و خانواده، اظهار کرد: رسانه های جمعی، مراکز فرهنگی و دانشگاهی و اساتید حوزه جمعیت و خانواده باید در این زمینه نقش بیشتری ایفا کرده و زوج های جوان را به فرزندآوری ترغیب کنند.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به فاصله پنج ساله بین ازدواج و فرزند اول گفت: این موضوع خطرناک بوده و تبعات منفی آن در آینده گریبانگیر جامعه و خانواده ها می شود.

کوهی با اشاره به اینکه به شدت با ناباروری اولیه در جامعه مواجه هستیم، ادامه داد: این روند هزینه های ناخواسته ای را در آینده به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل و نهادهای خدماتی مانند بیمه ها را با مشکل مواجه می کند.

وی با تاکید بر الگوسازی مناسب از خانواده های دارای چند فرزند در جامعه، یادآور شد: در آذربایجان شرقی تعداد خانواده های دارای بیش از سه فرزند کمتر بوده و باید خانواده ها به فرزندآوری بیشتر سوق داده شوند.

آذربایجان شرقی در واگذاری زمین به خانواده های دارای سه فرزند در رتبه ششم قرار دارد

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: در این طرح، دولت از خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر حمایت های مختلفی می کند که از جمله واگذاری زمین رایگان از سوی راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است.

کوهی افزود: با اجرای این طرح در استان، تاکنون یک هزار و ۲۰۰ قطعه زمین به خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر در شهرستان های مختلف استان واگذار شده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در اجرای این طرح دارای رتبه زیر ۱۰ و در جایگاه ششم قرار دارد، اظهار کرد: متولی واگذاری زمین در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن و در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت راه و شهرسازی است.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تبریز از مراکز جمعیتی بالای ۵۰۰ هزار نفر است، گفت: با توجه به مشکل زمین در این شهر، زمین مورد نظر در اجرای این طرح در شهر جدید سهند، شهریار و شهرهای حومه تامین می شود.

کوهی، ادامه داد: در اجرای این طرح از خانواده های دارای سه فرزند، هزینه آماده سازی زمین اخذ می شود ولی از خانواده های دارای چهار فرزند و بیشتر هزینه ای اخذ نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه برای استفاده از این طرح باید همه فرزندان از یک مادر باشند، یادآور شد: خانواده های دارای سه فرزند و بیشتر که از خدمات دولتی استفاده کرده اند مشمول این طرح هستند.

وام فرزندآوری برای همه فرزندان تعلق می گیرد

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات از دیگر حمایت های دولت برای حمایت از خانواده و فرزندآوری است، گفت: در این طرح برای فرزند اول تا پنجم و حتی بالاتر نیز وام اختصاص می یابد.

کوهی، میزان وام برای فرزند اول را ۳۰۰ میلیون ریال، فرزند دوم ۶۰۰ میلیون ریال، فرزند سوم ۹۰۰ میلیون ریال، چهارم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و پنجم و بالاتر را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

وی همچنین اظهار کرد: دولت از خانواده های دارای دوقلو، سه قلو و بیشتر نیز حمایت های مختلفی انجام می دهد که از جمله هزینه های درمانی آن ها را تامین می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا