کاهش ۷۰ درصدی جریان رودخانه آجی‌چای در آذربایجان‌شرقی

بر اساس گزارش محققان مرکز تحقیقات مدیریت توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رودخانه ارس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، جریان رودخانه « آجی چای» نسبت به دو دهه قبل ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ارک خبر،بر اساس آمار آب‌سنجی، جریان رودخانه آجی‌چای در اثر عوامل اقلیمی و انسانی کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، مقدار کاهش شدت جریان بستگی به شدت کاهش سطح آب زیر زمینی دارد و هر چه شدت کاهش و وسعت آن بیشتر باشد، رودخانه در طول مسیر خود از شدت جریان کمتری برخوردار خواهد شد.

این پژوهش که با حمایت شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی انجام شده است، با عنوان« تعیین میزان سهم عوامل انسانی و اقلیمی در کاهش جریان رودخانه‌های حوضه آبریز آجی چای و ارایه راهبردهای افزایش جریان رودخانه براساس منابع آب تجدیدپذیر»، در جلسه‌ای با حضور مجری، دفاتر تخصصی و نمایندگان پارک علم وفناوری و مرکز نخبگان استان ارائه شد.

رودخانه آجی‌چای ( تلخه رود ) یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

طول این رودخانه ۲۶۵ کیلومتر است و از به‌هم پیوستن رودخانه‌های بیوک‌چای، تاجیار، پسلار، رازلیق و وانق‌چای در نزدیکی شهرستان سراب تشکیل می‌شود.

این رودخانه که بیشتر جهت شرقی-غربی دارد، از سمت شمال به کوه‌های سبلان، قوشه‌داغ و ارسباران و از سمت جنوب به کوه‌های سهند و بزقوش محدود شده‌است.

این رود پس از گذر از شمال شهر تبریز (درۀ شمال کوه عینالی) و جلگۀ تبریز از شمال‌شرقی جزیرۀ شاهی به سمت دریاچۀ ارومیه سرازیر می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا