جزئیات طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال/ اختصاص ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر رایگان در مدارس

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشریح جزئیات طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال، گفت: دولت سیزدهم سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر رایگان در مدارس کشور تخصیص داده است.

به گزارش ارک خبر،حسین فرشیدی صبح امروز (شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: اجرای طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال با همکاری وزارت کار و تعاون آغاز شده است و در قالب این طرح، ۱۲۳ هزار و ۷۵ کودک از دهک‌های یک تا پنج سال جامعه شناسایی شده‌اند که ماهانه یک میلیون تومان یارانه برای خرید مواد غذایی سالم به خانواده‌های آنان پرداخت می‌شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در قالب طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال، به خانواده‌های کودکان شناسایی‌شده برای خرید مواد غذایی مختلف نظیر گوشت، برنج، تخم‌مرغ، حبوبات و لبنیات، کالابرگ الکترونیکی ارائه می‌شود. برای اجرای این برنامه، ماهانه ۱۲۲ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شود که جای تقدیر دارد.
وی افزود: حدود ۱۸ هزار کودک زیر پنج سال نیز در دهک‌های پنج به بالا شناسایی شده‌اند و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام مورد نیاز غذایی به خانواده‌های آنان پرداخت می‌شود.

توزیع شیر رایگان در مدارس ۱۶ استان کشور
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: اجرای طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر پنج سال در افزایش یادگیری، پیشگیری از سوءتغذیه و کاهش ابتلا به بیماری‌های این کودکان نقش دارد و در عین حال توزیع شیر رایگان در مدارس را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.
فرشیدی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توزیع شیر رایگان در مدارس تخصیص داده است و در حال حاضر در بسیاری از مدارس ابتدایی کشور، هفته‌ای دو بار شیر رایگان توزیع می‌شود.
وی با بیان این که هم‌اکنون در ۱۶ استان، شیر رایگان در مدارس ابتدایی توزیع می‌شود، اظهار داشت: سعی داریم شیر تازه و سالم در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد و در آینده نزدیک اجرای این طرح سراسری خواهد شد و همچنین براساس اولویت‌بندی‌های دولت، سال آینده نیز توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی ادامه خواهد داشت.

اجرای طرح سلامت خانواده در ۱۸۲ شهر
فرشیدی همچنین به اجرای طرح سلامت خانواده در ۱۸۲ شهر کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر از اول دی‌ماه امسال به طرح سلامت خانواده می‌پیوندد و از اردیبهشت سال آینده نیز اجرای این طرح سراسری خواهد شد.
معاون وزیر بهداشت، ارتقای سلامت عمومی مردم و کنترل عوامل پرخطر از جمله دیابت و پرفشاری خون و تشکیل پرونده سلامت برای آحاد جامعه را از اهداف اجرای طرح سلامت خانواده بیان کرد و گفت: پویش ملی سلامت با عنوان کنترل دیابت و پرفشاری خون در حال اجرا است و از مردم می‌خواهیم به پایگاه‌های سلامت سراسر کشور مراجعه کنند و با مشارکت در این پویش، متوجه وضعیت خود از نظر فشار خون، قند خون و … بشوند.

پرفشاری خون ۲۴.۵ درصد جمعیت کشور از طریق دارودرمانی کنترل می‌شود
معاون بهداشت وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: بیماری ۲۴.۵ درصد جمعیت کشور از لحاظ ابتلا به فشارخون بالا از طریق دارودرمانی در حال کنترل است که باعث می‌شود بیش از ۵۰ درصد از بروز و ابتلا به بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیه و بیماری‌های مغزی پیشگیری شود.
وی در پایان گفت: در پویش ملی سلامت، قرار است به افرادی که نیاز است فشار و قند خون آنها کنترل شود، پیامک ارسال کنیم و سامانه‌ای را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد تا به‌صورت سیستمی برای کنترل فشارخون بالا و دیابت اقدام کنیم و از مردم می‌خواهیم در این زمینه با وزارت بهداشت همکاری داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا