پاندمی کرونا باعث اختلال در خدمات افراد مبتلا به ایدز شد

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: پاندمی کرونا باعث کاهش تعداد تست‌های تشخیصی، کاهش مراجعه، اختلال در دسترسی به دارو به بیماران مبتلا به ایدز شد.‌

به گزارش ارک خبر، مسعود مردانی، در چهارمین گردهمایی بین المللی و هشتمین سمینار ایدز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: به دنبال همه گیری کرونا، برگزاری این دوره از سمینار به تأخیر افتاد و اکنون یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که باید در دوران پساکرونا به آن پرداخته شود.
وی از تحت تأثیر قرار گرفتن روند شناسایی، مراقبت، درمان و پیشگیری از HIV در دوران کرونا خبر داد و گفت: تغییرات اپیدومیولوژیک این بیماری در دنیا و ایران، فرآیندهای نوین تشخیصی، مدیریت بیماری در گروه‌های آسیب پذیر از جمله زنان و کودکان، پیشگیری و تدوین استراتژی پیشگیری برای درمان HIV، تازه‌های دارویی و جنبه روانشناختی این بیماری در این دوره از گردهمایی مورد بحث قرار داده می‌شود.
مردانی در ادامه گزارش مختصری از کاهش دسترسی به خدمات بیماران مبتلا به ایدز در سراسر دنیا همزمان با همه گیری کرونا ارائه داد و افزود: گزارش‌ها حاکی از کاهش تعداد تست‌های تشخیصی، کاهش مراجعه، اختلال در دسترسی به دارو، کاهش ارائه خدمات چهره به چهره و پیگیری بیماران، مشکلات مالی و اعتباری دولت‌ها و ارائه خدمات کلینیکی در سراسر دنیا، از جمله کشور ما است.
وی، رایگان کردن تست‌های تشخیصی HIV را از اقدامات اثربخش در شناسایی بهتر مبتلایان و درمان به هنگام دانست و گفت: از دیگر جنبه‌های بسیار مهم این بیماری، ابعاد روانشناختی آن است که باید پیشگیری شود. بررسی سلامت روانی افراد مبتلا، به ویژه افرادی که عزیزی را در جریان بحران کرونا از دست داده‌اند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا