بازگشت مرگ‌های کرونایی

«سفرهای تابستانیِ اخیر یکی از عوامل شیوع بیماری‌های عفونی و انتشار ویروس‌ها هستند. ضروری است افرادی که از سفر بازمی‌گردند و مشکوک به بیماری هستند، سه الی پنج روز خود را قرنطینه کنند تا ویروس حالت بیماری‌زایی خود را از دست بدهد و علائم کاهش یابند.»

به گزارش ارک خبر ،بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین آمار واکسیناسیون، از تاریخ بیست‌وششم شهریور تا روز شنبه یکم مهرماه، ۹۶۹ نفر مبتلای جدید کرونا در کشور شناسایی شد و ۲۲ بیمار مبتلا نیز طی این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. تجربه نشان داده که پایان تابستان و آغاز پاییز، فصل شیوع بسیاری از بیماری‌های ویروسی است و افراد زیادی با علائمی شبیه سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنند. در این مقطع از سال، سرمای هوا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و میزان آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌ها را افزایش دهد. آنفلوانزا یکی از رایج‌ترین ویروس‌های فصلی است که به دلیل تشابه علائم آن با ویروس سرماخوردگی (راینو ویروس‌) معمولاً اشتباه گرفته می‌شود. در شرایط فعلی که ظهور زیرسویه جدیدی از ویروس کووید هم گزارش شده، شرایط برای تشخیص نوع بیماری برای افراد سخت‌تر است و لازم است حتماً به پزشک مراجعه کنند.

در همین خصوص دکتر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، به خبرآنلاین می‌گوید: «بیمارانی که اخیراً به پزشک مراجعه می‌کنند، اغلب دارای علائمی چون اسهال و تهوع شدید، کاهش وزن غیرارادی و دل‌درد هستند که این علائم پیش‌تر نشانه ابتلا به بیماری کرونا بود، اما در حال حاضر که شیوع آنفلوانزای فصلی شدت یافته، علائم فوق ممکن است متعلق به ویروس آنفلوانزا باشد یا حتی ویروس‌های دیگر نیز در این امر دخیل باشند. هرچند مواردی هم بوده که فرد با همین علائم مراجعه کرده و تست کرونای او مثبت شده است. ویروس کووید هم‌چنان به قوت سابق پابرجاست و روزبه‌روز هم تغییر می‌کند. اتفاق عجیبی نیست که فرد با علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند، اما در نهایت متوجه شود مبتلا به آنفلوانزا یا کروناست.»

او با اشاره به اینکه سفرهای تابستانی اخیر در گسترش ویروس‌های فصلی نقش دارند، می‌گوید: «خطرِ این موضوع زمانی بیشتر است که این افراد در خانواده یا اطرافیان خود، مریض بدحال یا فرد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند؛ که در صورت ابتلا به هر یک از ویروس‌ها احتمال دارد در شرایط خطرناکی قرار بگیرند.»

طبق اظهارات محرز، در حال حاضر ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها، به‌ویژه در اماکن شلوغ نظیر معابر، مراکز خرید، مترو و … است. شست‌وشوی مرتب دست‌ها و عدم تماس دست آلوده با اجزای صورت، به‌ویژه چشم و دهان از دیگر اقدامات پیشگیرانه است. علاوه بر این موارد، تا زمانی که دمای هوا مطلوب و مساعد است، بهتر است حداقل یک پنجره در منزل و محیط کار جهت تهویه هوا باز بماند. او هم‌چنین اضافه می‌کند: «افرادی که از سفر بازمی‌گردند و مشکوک به بیماری هستند، بهتر است سه الی پنج روز خودشان را قرنطینه کنند تا ویروس حالت بیماری‌زایی خود را از دست بدهد و علائم کاهش یابند. پس از سپری کردن این مدت، افراد با رعایت نسبی پروتکل‌ها می‌توانند در جمع حاضر شوند.»

مینو محرز در خصوص شروع سال تحصیلی و احتمال افزایش بیماری‌ها تأکید دارد: «اگر افراد کوچکترین علائمی از بیماری و کسالت را در خود مشاهده کردند، بهتر است از رفتن به محل کار و تحصیل اجتناب کنند و تحت درمان قرار بگیرند. والدین نیز موظفند بیش از پیش بر وضعیت بهداشت و شرایط سلامتی فرزندان محصل خود نظارت داشته باشند.»

واریانت غالب کدام است؟

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی و مدرس ارشد بین المللی نیز درباره شیوع کرونا در کشور می‌گوید: «متاسفانه به دلیل عدم انجام تعداد کافی و سیستماتیک تست‌های ژنتیکی، ما هنوز نمی‌دانیم واریانت یا واریانت‌های غالب در کشورمان چه هستند. و آنچه از نبود واریانت‌ها یا ساب واریانت‌های جدید گزارش می‌شود بیشتر ناشی از جهل است.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر در سطح جهان واریانت غالب در بیش از یک پنجم موار EG۵ و سپس FL ۱.۵.۱ و XBB۱.۱۶.۶ هستند. ولی باید توجه داشت که بیشتر این اطلاعات از کشورهای غربی گزارش می‌شوند که احتمالا با الگوی ژنتیکی ویروس‌های غالب در کشور ما متفاوت است. پس نمی‌توان با نگاه به غرب در برخورد با اپیدمی برنامه‌ریزی کرد و برنامه آنها را در ایران کپی کرد. گزارش واریانت‌هایی مانند پیرولا در انگلستان و سایر کشورهای غربی نباید حواس ما را از کشور خودمان پرت کند هرچند نباید به آنها بی‌توجه بود. برای مثال گزارش‌های هندوستان در روزهای اخیر نشان می‌دهد تا کنون هیچ موردی از پیرولا در بررسی فاضلاب‌های آن کشور دیده نشده و برعکس ساب واریانت جدیدی از سویه اریس در هند دیده شده است.»

سوری می‌گوید: «در شرایطی که بیم خیزش مجدد اپیدمی وجود دارد باید مداخلات پیشگیرانه معمول بیماری‌های عفونی تنفسی مانند فاصله گذاری مناسب با افراد آلوده یا مظنون، زدن ماسک ، شستن دستها و مانند اینها برای افراد پرخطر جدی‌تر گرفته شود. هرچند نقش اصلی این مقابله را نظام سلامت کشور با آمادگی لازم باید بازی کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا