ماموریت محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا چیست؟

اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست را وظیفه ای همگانی و عمومی اعلام کرده است، اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مجموعه تخصصی، رسالت های بسیار سنگین، مهم و تعیین کننده در این زمینه دارد.

به گزارش ارک خبر، با فرا رسیدن فصل سرما و احتمال قریب به یقین مازوت سوزی واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص در بخش نیرو، پدیده آلودگی هوا بیشتر کلان شهر ها و شهرهای صنعتی از جمله تبریز را فرا گرفته است، که مقابله با این پدیده شوم که جان میلیون ها نفر را به مخاطره انداخته و با احتساب انواع مضرات در سلامت، لطمات جبران ناپذیر اقتصادی نیز دارد، اهتمام جدی و حساسیت ویژه ادارات حفاظت محیط زیست و سایر ادارات را می طلبد.
در حالی که اصل ۵۰ قانون اساسی به صراحت اعلام کرده است، “در جمهوری اسلامی‌، فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن‌ ملازمه پیدا کند، ممنوع است‌” ، آیا این اصل مهم و تاثیرگذار در حیات و ممات مردم رعایت می شود؟
آیا سازمان حفاظت محیط زیست توان و امکانات لازم و کافی برای رصد کامل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی آلاینده را دارد؟ و اینکه این مجموعه حاکمیتی پیگیری های لازم را برای رعایت مفاد و موازین قانونی انجام می دهد؟
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی روز سه شنبه در یک گفت و گوی اختصاصی با ارایه عملکرد این اداره کل در زمینه مقابله با آلودگی هوا، درباره نحوه، نوع و آثار پیمایش های زیست محیطی از واحدهای صنعتی استان به خصوص تبریز توضیح داد.
شهنام اشتری یکی از واحدهای آلاینده هوای کلانشهر تبریز را نیروگاه حرارتی اعلام و اظهار کرد: البته این بدام معنی نیست که سایر واحدها و کارخانجات مختلف و گوناگون در سایر نقاط استان آلایندگی ندارند، اما بررسی های زیست محیطی نشان دهنده تاثیرگذاری مازوت سوزی نیروگاه تبریز در افزایش آلایندگی ها است.
وی گفت: از سال گذشته و با هدایت های نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی و نیز هدایت های موضوع مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز در دستور کار و اولویت فعالیت های محیط زیست استان قرار گرفت و بر همین مبنا پایش های مداوم، مستمر و دوره ای از این واحد انجام می شود.
اشتری با بیان اینکه تاکنون حداکثر تلاش ها برای جلوگیری از مازوت سوزی نیروگاه انجام شده است، یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۹۰ روز هوای پاک را در تبریز برخلاف سال گذشته که این روزها ۸۳ روز بود، داشتیم که در بین کلان شهرهای کشور رتبه نخست را داریم و این جز با همکاری واحدهای تولیدی صنعتی و همچنین نیروگاه میسر نمی شد.
وی افزایش مصرف گاز خانگی را یکی از دلایل اصلی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز اعلام و اضافه کرد: در فصل سرما نیز محیط زیست آذربایجان شرقی همچنان به اقدامات پیشگیرانه و رصدهای مستمر خود از نیروگاه و سایر واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی ادامه خواهد داد تا روزهای هوای پاک تبریز به حداکثر رسیده و از روزهای آلوده کاسته شود.
اشتری به وضع آلودگی پالایشگاه تبریز در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات بسیار مفید و موثر این واحد راه اندازی طرح واحد TGT بود که با هدف عمل به تعهد و رعایت استانداردهای زیست محیطی و کاهش گازهای آلاینده هوا و کاهش انتشار ریزگردها، مطالعات اولیه برای بازیافت گازهای انتهائی واحد گوگرد آغاز و هم اکنون فعال است.
وی ادامه داد: با توجه به آلاینده بودن ترکیبات عنصر گوگرد و زیان‌آور بودن آن بر محیط زیست و سلامتی انسان، در قسمت خروجی دودکش‌ها مقدار مجاز گاز سولفوریک اسید (H۲S) باید زیر ۱۰ppm باشد که بعد از راه اندازی واحد TGT مقدار این گاز در دودکش ها در حدود ۴.۳ppm و کمتر از حد مجاز رسیده است که این موضوع علاوه بر کاهش آلودگی هوا سبب افزایش تولید ۸.۸ تنی گوگرد نیز می شود.
اشتری با اعلام رضایت از اجرای برنامه های مختلف پالایشگاه تبریز در کاهش آلاینده های جوی، یادآور شد: بدون تردید یکی از دلایل رتبه اول تبریز در روزهای پاک کشور بین کلانشهرها راه اندازی واحد یاد شده می باشد.
وی با تاکید بر اینکه اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی بنا بر شرح وظایف و ماموریت های محوله با هیچ واحد تولیدی و صنعتی آلاینده مماشات نمی‌کند، افزود: نظارت و پایش کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ادارات تابعه با توجه به افزایش میزان هر نوع آلاینده‌ ای بر اساس برنامه ریزی جامع و هدفمند به طور شبانه روزی انجام می شود.
اشتری اضافه کرد: هیچ گونه مماشاتی با واحدهای آلاینده نداریم و در صورت احراز آلایندگی هر واحد صنعتی و تولیدی، در چارچوب قوانین محیط زیستی به شدت برخورد خواهیم کرد که نمونه اخیر آن مربوط به یکی از واحدهای آلاینده از طریق تولید آب شور بود که با حکم قضایی محکوم به پرداخت جریمه چهار میلیارد ریالی شد.
به گفته وی تمام واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی تحت کنترل مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست استان هستند و به طور مستمر بر روند فعالیت های آنان از نظر آلودگی های احتمالی نظارت جدی می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از دقیق بودن پایش های زیست محیطی این مجموعه از واحدهای مختلف صنعتی خبر داد و گفت: بر همین اساس آرای صادره از سوی دستگاه قضائی استان برای پرونده های تخلفات آلایندگی، بیش از ۹۰ درصد به نفع محیط زیست بوده است که این موضوع نشان دهنده دقت عمل کارشناسان ماست.
اشتری منشاء و ریشه آلودگی هوا بر اساس ماده یک قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۵ را عبارت از انتشار یک یا چند آلاینده اعم از آلاینده‌های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، بو و صدا در هوای آزاد، به‌ صورت طبیعی یا انسان ساخت، به مقدار و مدتی که کیفیت هوا را به گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بوم شناختی (اکولوژیکی) یا آثار و ابنیه زیان‌آور بوده یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی‌ گردد، تعریف کرد.

تلاش برای کاهش آلودگی هوا وظیفه ای همگانی با مشارکت تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی است
وی ادامه داد: بر همین اساس باید توجه داشت که تلاش برای کاهش آلاینده در محیط زیست به خصوص آلودگی هوا نه وظیفه یک نهاد خاص مثل حفاظت محیط زیست که وظیفه ای همگانی با مشارکت تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی است.
اشتری یادآور شد: طبق ماده ۲ همین قانون تمام اشخاص، دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و تمام اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظفند تا مقررات این قانون را رعایت کنند و سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه مسؤول نظارت بر حسن اجرای این قانون است.
به گزارش ایرنا، از سه روز گذشته و در حالی که هنوز دمای هوا آنچنان سرد نیست، بر آسمان کلانشهر تبریز سایه انداخته است که این موضوع برای شهروندان که هنوز فصل زمستان و روزهای سرد سال فرا نرسیده است، نگران کننده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا