مطالعات جامع رودخانه ارس در آذربایجان شرقی انجام می‌شود

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: لازم است مطالعات جامع ارس جهت بررسی مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی این رودخانه انجام و قدم‌های موثرتری جهت رفع آن‌ها برداشته شود.

به گزارش ارک خبر،دکتر حیدر فتح‌زاده در جلسه بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی رودخانه ارس اظهار کرد: استان ما از طریق شهرستان‌های خداآفرین و جلفا ۲۳۵ کیلومتر و اردبیل ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و نخجوان دارد.

وی با اشاره به وجود سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی افزود: حدود ۳۲۰ هزار نفر در مسیر و حاشیه رودخانه ارس درگیر بوده و تعداد ۲۱۱ روستا در نوار مرزی مستقر هستند و سازمان اعتبارات لازم را جهت تکمیل سدها و ساماندهی حاشیه رودخانه در نظر گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ارس پرآب‌ترین رودخانه دائمی محسوب می‌شود که از طریق آذربایجان شرقی به دریای خزر می‌ریزد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی مطرح کرد: قبلا مطالعاتی توسط شرکت آب منطقه‌ای، علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های مرتبط در ارتباط با رودخانه ارس انجام گرفته اما به نظر می‌رسد این مطالعات کافی نبوده و تنها توانسته ۵۰ درصد اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های مقتضی را پوشش دهد.

وی یادآوری کرد: با دانشگاه‌های مختلف مذاکره کرده‌ایم تا مرکز ارس شناسی را دایر کنند و بنده پیشنهاد می‌کنم انجام مطالعات جامع ارس به دانشگاه تبریز واگذار شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، در این جلسه که با حضور روسای دانشگاه‌های مختلف برگزار شد، حضار نظرات خود را در ارتباط با ضرورت و چگونگی انجام مطالعات رودخانه ارس ارائه کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا