۹۰ درصد کفش چرم دست‌دوز کشور در تبریز تولید می‌شود

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز با بیان اینکه سالانه حدود ۸۸ میلیون دلار کفش از ایران صادر می‌شود، گفت: از این میزان صادرات و ارزآوری برای کشور، سالانه هشت میلیون دلار سهم کفش چرم تبریز است.

به گزارش ارک خبر،«حسین منافی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سهم ۹ درصدی تبریز از صادرات کفش چرم کشور، افزود: عمده کفش های تولیدی تبریز از چرم طبیعی است و به علت قیمت بالای تولید این نوع کفش ها، بسیاری از کشورها مشتری این کفش ها نیستند.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته بستر مناسبی برای صادرات کفش در کشور فراهم و صنعت کفش چرم تبریز با جهش خاصی مواجه شد و واحدهای تولیدی بزرگی در این شهر شکل گرفتند.

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز گفت: کفش چرم تبریز به کشورهای روسیه، ارمنستان، عراق، افغانستان و آذربایجان صادر می شود.

منافی، وجود چرمشهر در تبریز را از مزیت های تولید کفش چرم دانست و افزود: حدود ۹۰ درصد از کفش چرم دست دوز تولید تبریز از چرم طبیعی است و این چرم ها از پوست بز، گوسفند و گاو میش تولید می شود.

۹۰ درصد کفش چرم دست دوز کشور در تبریز تولید می شود

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز با بیان اینکه سالانه حدود ۹۰ میلیون جفت کفش در این شهر تولید می‌شود، گفت: ۹۰ درصد از کفش چرم دست‌دوز کشور در تبریز تولید می‌شود.

منافی با بیان اینکه بر اساس آمار جامعه صنعت ایران، سالانه حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیون جفت کفش در سطح کشور تولید می شود، افزود: ۶۰ درصد از کفش رویه چرم ایران در تبریز تولید می شود.

وی همچنین اعلام کرد: در زمان کنونی ۷۰ درصد از کفش ایمنی، اداری و نظامی کشور و ۷۰ درصد از کفش های ورزشی تخصصی در رشته های مختلف مانند کوهنوردی، کشتی و ورزش های رزمی در تبریز تولید می شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز گفت: حدود ۴۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۱۱۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در صنعت کفش تبریز اشتغال دارند.

منافی ادامه داد: سه هزار و ۶۰۳ واحد دارای پروانه کسب در صنعت کفش تبریز فعال است که از این تعداد ۲ هزار و ۹۴ واحد تولیدی و یکهزار و ۵۰۹ واحد فروش هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲۰ زن دارای پروانه کسب در صنعت کفش تبریز فعال هستند۱۲۰ زن دارای پروانه کسب در صنعت کفش تبریز فعال هستند، یادآور شد: حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد تولید و فروش کفش نیز در این شهر بدون پروانه کسب هستند و در دور جدید هیات مدیره و در ۲.۵ ماه گذشته ۱۸۰ پروانه کسب برای واحدهای بدون پروانه صادر شده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز گفت: حدود ۳۰ درصد از تولیدات واحدهای تبریز مربوط به کفش زنانه است و این نوع کفش ها از مدل، رنگ و تنوع بیشتری نسبت به کفش های مردانه برخوردار هستند.

منافی، نوسانات نرخ ارز، تحریم، افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود نیروی ماهر به ویژه در حوزه کفش چرم دست دوز را از مشکلات صنعت کفش تبریز عنوان کرد و افزود: عمده مواد اولیه کفش چرم تبریز تولید داخل است ولی بخشی از این مواد از طریق واردات تامین می شود.

وی یادآور شد: با توجه به فرسودگی ماشین آلات صنعت کفش در تبریز نیاز به واردات ماشین آلات جدید و پیشرفته در این صنعت وجود دارد ولی موضوع تحریم، قیمت بالای این دستگاه ها و نوسانات ارز، واردات این دستگاه ها را با مشکل مواجه کرده است.

فروش کفش های خارجی قاچاق محسوب می شود

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز با تاکید بر اینکه ورود کفش خارجی به کشور ممنوع است، گفت: مجوزی برای ورود کفش به کشور صادر نمی شود و فروش کفش های خارجی به عنوان قاچاق محسوب می شود.

منافی ادامه داد: کفش تبریز در سطح کشور برند(نام تجاری) بوده و فروش کفش های تولیدی شهرهای دیگر در حاشیه جاده ها به نام کفش تبریز ممنوع است و در صورت مشاهده بازرسان این اتحادیه با آن ها برخورد قانونی می شود.

وی با اشاره به استقبال جوانان و زنان از صنعت کفش، یادآور شد: ۹۰ درصد فعالان این صنعت در تبریز را جوانان به ویژه دانش آموختگان تشکیل می دهند ۹۰ درصد فعالان صنعت کفش در تبریز را جوانان به ویژه دانش آموختگان تشکیل می دهندو برای ارتقای سطح دانش فعالان این صنعت و آموزش آن به علاقه مندان، مقرر شده است تا دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مجموعه ای تحت عنوان مدرسه چرم در آینده نزدیک در این شهر راه اندازی کند و پیگیری های لازم از سوی این اتحادیه در این زمینه انجام می شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه کفاشان، پستاسازان و سراجان تبریز، برگزاری ۲ کارگاه آموزشی، همکاری با جهاد دانشگاهی در مورد شناسایی مشکلات گلوگاه های صنعت چرم با بازدید از ۵۰ کارگاه تولیدی کفش های زنانه، مردانه ، ورزشی و نظامی، تامین نفت سفید ۴۰ هزار واحد صنفی بازار کفش و شرکت در نمایشگاه مواد اولیه کفش در قم را از جمله فعالیت های هیات مدیره جدید اتحادیه اعلام کرد.

منافی با تاکید بر شرکت واحدهای تولیدی کفش تبریز در نمایشگاه های مختلف، افزود: حضور فعال تولیدکنندگان کفش تبریز در این نمایشگاه ها در شناساندن بیشتر تولیدات کفش این شهر در سطح داخلی و خارجی موثر است.

به گزارش ایرنا، آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و آذربایجان شرقی به سال ۱۳۰۸ شمسی باز می گردد این صنعت به واسطه وجود کارگاه های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به گونه ای که در اواخر دوره قاجار، کارخانه های چرم و به پشتوانه آن بزرگترین کارخانه چرم ایران در سال ۱۳۱۰ هجری در این شهر تاسیس شد و آغاز به کار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا