محدودیتی برای استفاده شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات قانون جهش تولید وجود ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور اعلام کرد: شرکت‌های مستقر در پردیس های علم و فناوری دانشگاه ها هیچ محدودیتی برای استفاده و برخورداری از تسهیلات قانون جهش تولید دانش‌بنیان ندارند .

به گزارش ارک خبر،روح‌اله دهقانی فیروزآبادی در نشستی با رئیس دانشگاه تبریز گفت: ما می‌توانیم با برگزاری یک کارگاه در دانشگاه تبریز، نحوه‌ استفاده از این قانون را به شرکت‌های دانش‌بنیان شرح دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های خاص آذربایجان شرقی و تبریز سهم زیاد بخش خصوصی در اقتصاد این منطقه است به‌ طوری که اگر در سایر شهرها ۸۰ درصد اقتصاد دولتی و ۲۰ درصد خصوصی است، در آذربایجان شرقی ۸۰ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است.

رئیس بنیاد نخبگان ادامه داد: یکی از راه‌های جذب اعتبار برای مرکز فناوری و نوآوری، استفاده از ابزار اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری قانون جهش دانش‌بنیان است و می توان با استفاه از ظرفیت‌های صنعتی موجود در آذربایجان شرقی از این ابزار استفاده کرد، همان طور که در جلسه‌ گذشته شورای راهبری فناورانه با حضور رئیس جمهور، دانشگاه صنعتی شریف موفق به اخذ مجوز اعتبار مالیاتی ۶ هزار میلیارد ریالی یکی از گروه‌های سرمایه‌گذاری شد، دانشگاه تبریز نیز می‌تواند علاوه بر موضوع مولدسازی، از این ابزار استفاده کند.

وی در ارتباط با ایجاد صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه‌های استان نیز گفت: چون سیاست‌ وزارت اقتصاد و اموردارایی، بانک مرکزی و صندوق نوآوری و شکوفایی جلوگیری از افزایش تعداد این صندوق‌ها در کشور است، احتمال ایجاد صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه‌های استان بسیار پایین است و دانشگاه می تواند در صندوق پژوهش و فناوری استان سهیم باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور در خصوص تبدیل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز به آزمایشگاه ملی شمال غرب کشور نیز گفت: این موضوع بعد از بازدید رئیس شبکه‌ ملی آزمایشگاهی از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز و صدور مجوز، امکان پذیر است.

 

ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آذربایجان شرقی نیازمند سرمایه اولیه است

دهقانی فیروزآبادی در ارتباط با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در آذربایجان شرقی نیز خاطرنشان کرد: صندوق CBC مختص سرمایه‌گذاری‌های کلان و بزرگ بوده و نیازمند سرمایه اولیه‌ سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریالی است که باید با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: مزیت صندوق CBC این است که اگر سرمایه‌ صندوق از مبلغ یاد شده بیشتر شود، اعضای صندوق می‌توانند از اعتبار مالیاتی قانون سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

وی همچنین در خصوص بهره‌برداری از کارخانه‌ نوآوری گفت: اگر براساس آئین‌نامه‌ بهره‌برداری کارخانه‌ نوآوری، دانشگاه تبریز حائز شرایط مندرج در آئین‌نامه باشد، می‌تواند برای این کار اقدام کند که البته به طور حتم باید بخش خصوصی نیز برای این موضوع حضور داشته باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور اعلام کرد: از طریق بنیاد ملی نخبگان یک برنامه‌ استانی را تدوین کرده‌ایم و اعتبارات خوبی نیز برای استان‌های عضو این برنامه خواهیم داد.

رئیس دانشگاه تبریز هم با اشاره به برخی از دستاوردهای این دانشگاه در حوزه‌ پژوهش و فناوری اظهار کرد: دانشگاه تبریز بر اساس ارزیابی‌های وزارت کشور، به‌عنوان دومین دانشگاه فعال در حوزه‌ فناوری انتخاب شد و در طول ۲ سال گذشته نیز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را ۲ برابر کردیم که تا سال آینده سه برابر خواهد شد و تبدیل پردیس علم و فناوری دانشگاه به پارک علم و فناوری یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه تبریز است.

صفر نصراله‌زاده با اشاره به فعالیت پردیس بین‌المللی دانشگاه تبریز اظهار کرد: با چهار کشور همسایه‌ هستیم و می‌توانیم نقش مهمی در حوزه‌ ارتباط با کشورهای همسایه ایفا کنیم بر این اساس اکنون حدود سه هزار و ۴۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در پردیس بین‌المللی دانشگاه تبریز در جلفا در حال تحصیل هستند و در صورت حمایت‌های لازم، می‌توانیم در جلفا نیز کارخانه‌ نوآوری ایجاد کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا