خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید تراکتور با بومی سازی قطعات

خط تولید انواع بروچ های تخت، گرد و اسپلاین (ابزار تولید چرخ دنده) در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به همت متخصصان مرکز ساخت ابزار این گروه، راه اندازی شد تا گام های نهایی برای خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید تراکتور برداشته شود.

به گزارش ارک خبر،« کریم عاقل وند » معاون تولید گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: به رغم وجود موانع متعدد سخت افزاری و نرم افزاری، کارشناسان مجموعه ابزارسازی تراکتورسازی با تکیه بر توانمندی و دانش خود توانستند تمام مراحل طراحی، محاسبات، تدوین تکنولوژی و ساخت این ابزار را داخلی سازی کرده و به عنوان یک اتفاق تاثیرگذار در صنعت و تکنولوژی (فناوری) کشور به ثبت برسانند.

وی از آزمایش نخستین تولیدات این خط جدید در زیرمجموعه های تراکتورسازی خبر داد و اظهار کرد: در مراحل اولیه و آزمایشی راه اندازی این خط تولید حدود ۶۰ عدد بروچ تخت و ۱۰ عدد بروچ اسپلاین در شرکت موتورسازان و تراکتورسازی مورد استفاده قرار گرفت که نتایج کیفی این ابزارها در حد برندهای (نام های تجاری) اروپایی است.

عاقل وند با اشاره به کارآیی، سیستم های تولید و کاربردی بروچ ها تاکید کرد: تولید ابزار بروچ به عنوان یکی از حساس ترین و پرهزینه ترین ابزارهای تولید چرخ دنده ها و قطعات از اهداف بلند مدت مجموعه ساخت ابزار تراکتورسازی محسوب می شد که خوشبختانه به مرحله عملیاتی در این اهداف رسیده ایم.

این فعال حوزه صنعت از برنامه های آینده در زمینه توسعه این فناوری، گفت: در مراحل بعدی تجهیز مرکز ابزار تراکتورسازی به ماشین آلات مورد نیاز و تکمیل زنجیره کامل فرآیند طراحی و ساخت با نگرش تولید انبوه ابزارهای یاد شده برای رفع نیاز کامل خود مجموعه تراکتورسازی در دستور کار خواهد بود و سپس ارائه خدمات به سایر تولیدکنندگان و صنعتگران استانی و سراسر کشور در برنامه بلند مدت تولیدی ابزارسازی تراکتورسازی قرار می گیرد.

عاقل وند به پیشینه تولید این ابزار در دنیا اشاره و عنوان کرد: توانایی و فناوری تولید بروچ ها با قابلیت های فنی و مهندسی دقیق و کمترین خطا در اندازه گیری های میکرونی در دنیا در دست معدود کشورهایی مثل آمریکا، ایتالیا، کره، برزیل، آلمان و اسپانیا است.

وی با اشاره به نتایج حاصل از دستیابی به این موفقیت و جلوگیری از خروج سالانه سه میلیون یورو ارز از کشور اظهار کرد: تامین نیاز حوزه تولید تراکتورسازی بیش از ۵۰۰ هزار یورو هزینه ارزی داشت که اگر این رقم را به کل کشور و صنعتگران آن تعمیم دهیم به رقم صرفه جویی سه میلیون یورویی حاصل از بومی سازی خواهیم رسید.

معاون تولید گروه صنعتی تراکتورسازی ایران همچنین از آمادگی این گروه برای همکاری با سایر واحدهای تولیدی در کشور برای تامین ابزارهای مورد نیازشان از طریق خط تولید بروچ راه اندازی شده در تراکتورسازی خبر داد.

در زمان حاضر بیش از ۹۲ درصد قطعات تراکتور داخل کشور تولید می شود و صادرات قطعات و ابزارهای مشابه برنامه بعدی گروه صنعتی تراکتورسازی با هدف ارز آوری برای کشور و توسعه صادرات غیرنفتی است.

گروه صنعتی تراکتورسازی ایران هم اکنون با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است که در حال حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می کند و سال گذشته ۴۱ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات انواع تراکتور، موتور و قطعات ریخته برای کشور داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا