در نشست مدیران ادارات و فعالان اقتصادی با مدیران گمرکات استان مطرح شد؛

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز با انتقاد از ناهماهنگی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با مسایل گمرکی، گفت: ناهماهنگی و نبود مدیریت واحد مرزی موجب خواب سرمایه تجار و بازرگانان و واحدهای تولیدی در گمرک می‌شود.

به گزارش ارک خبر، «مسعود بنابیان» شامگاه دوشنبه در نشست مدیران ادارات و فعالان اقتصادی با مدیران گمرکات آذربایجان شرقی که با حضور معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، افزود: مشکلات مربوط به حوزه تجارت خارجی و صادرات و واردات همواره جزو پنج مشکل اصلی تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی استان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی با اخذ مجوزهای قانونی در این حوزه فعالیت می کنند، اظهار کرد: در روند صادرات و واردات کالا، سازمان‌ها و ارگان‌ها متعددی در خصوص مسایل گمرکی دخیل هستند و نبود ناهماهنگی بین آن‌ها موجب بروز مشکلات عدیده ای برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی می شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: دنیای تجارت کنونی خیلی سریع است و انتظار ۱۵ روزه برای اخذ استعلام از این سازمان‌ها و طی مسیر ۲ تا چند ماهه برای ترخیص کالاها موجب فرصت سوزی و خواب سرمایه بخش خصوصی می‌شود.

انتظار ۱۵ روزه برای اخذ استعلام از این سازمان‌ها و طی مسیر ۲ تا چند ماهه برای ترخیص کالاها موجب فرصت سوزی و خواب سرمایه بخش خصوصی می‌شود.

بنابیان، با تاکید بر اینکه مصرف برخی کالاها فصلی است، ادامه داد: بخش خصوصی کاری با ارگان ها و سازمان‌های متولی در حوزه تجارت خارجی ندارد بلکه مخاطب آن‌ها دولت، گمرک و کارآمدی سیستم گمرکی است.

تجارت خارجی باید یک متولی داشته باشد

وی با بیان اینکه دولت برای تسهیل و تسریع روند صادرات و واردات باید بین این سازمان ها و ارگان ها هماهنگی ایجاد کند، یادآور شد: حوزه تجارت خارجی باید یک دستگاه متولی داشته باشد و این موضوع باید در سطح کلان کشور و در هیات دولت مطرح و تصمیم گیری شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان اینکه آذربایجان شرقی و تبریز از مناطق مهم کشور در حوزه تجارت خارجی است، گفت: با توجه به اینکه بخش خصوصی سهم بیشتری در زمینه صادرات و واردات کالاها بر عهده دارد، تسهیل و تسریع روند تجارت خارجی موجب ارزآوری فعالان اقتصادی برای کشور می‌شود.

«جمشید برزگر»، افزود: هدف از برگزاری چنین نشست هایی رسیدن به یک نقطه مشترک و کسب نتیجه مطلوب برای توسعه تجارت خارجی و رفع مشکلات و مسایل این حوزه است و این نشست ها در سایر حوزه ها نیز برگزار خواهد شد.

۲۰ سازمان و ارگان مستقر در گمرک متولی تجارت خارجی هستند

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه ۲۰ سازمان و ارگان مستقر در گمرک به صورت زنجیروار متولی تجارت خارجی هستند، گفت: این سازمان‌ها در روند صادرات و واردات کالاها تاثیرگذار هستند و موجب کاهش سرعت کار و ایجاد وقفه در این روند می شوند.

«صادق نامدار»، با اشاره به ظرفیت‌های گمرکات استان، افزود: گمرک، یک سازمان فراملی بوده و ۲ اصل کاهش زمان ترخیص و کاهش هزینه را دنبال می‌کند و بر اساس قانون بهبود فضای کسب و کار پیگیر کلیه مجوزها است و بر این اساس سازمان ها باید در زمان مقرر مجوزهای لازم را صادر کنند.

رسوب کالا در گمرکات آذربایجان شرقی به صفر رسیده است

وی با بیان اینکه دپو و رسوب کالاها در گمرکات استان به صفر رسیده است، اظهار کرد: اصلاح ساختارها گمرکات استان جزو برنامه های گمرک بوده و در این راستا ساختار گمرک نوردوز با پیگیری «رحمتی» استاندار جدید آذربایجان شرقی در دستور کار قرار گرفته است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی گفت: در کل گمرکات استان، مرور بخشنامه‌ها جزو اولویت کاری مدیران بوده تا وحدت رویه انجام شود و تفسیر در خصوص بخشنامه ها روی ندهد.

نامدار، با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش هزینه های گمرکی، ادامه داد: در این راستا تسهیلات مختلفی مانند ترخیص نسیه، ترخیص ۹۰ درصدی با حداقل اسناد به گمرکات، ورود موقت برای واحدهای تولیدی، ارایه تسهیلات ویژه برای ۲۰ شرکت‌ دانش‌ بنیان‌ استان و صدور مجوز ایجاد انبارهای اختصاصی برای واحدهای تولیدی ارایه می شود.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری با اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان، یادآور شد: این گمرک آماده فعال سازی کارگوی هوایی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز برای ورود مواد اولیه واحدهای تولیدی است.

در این جلسه «احمد فتاح‌زاده»، رئیس کمیسیون گمرک، حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز، «رضا کامی»، رئیس هیات رئیسه انجمن کارگزاران گمرکی استان، «حمید باراندوزی»، رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی شمالغرب کشور، «ذاکری»، رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل آذربایجان‌شرقی و «امن‌الهی»، مسوول مرکز داوری اتاق بازرگانی تبریز مشکلات و دغدغه های فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان استان را مطرح کرده و خواستار پیگیری و رفع این مشکلات شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا