آب سد نهند برای «تابستانِ تبریز» حفظ شده است

مدیرکل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی یادآور شد: حدود نیم قرن پیش به‌ازای هر ایرانی، ۶ هزار متر مکعب آب قابل شرب در دسترس بود که اکنون به یک‌هزار و ۵۰۰ رسیده است. این کاهش به علت کاهش بارندگی و افزایش جمعیت است و بقیه مربوط به تغییرات اقلیمی است.

به گزارش ارک خبر،محمد خانی در گفتگو با خبرنگاران، به اتفافات تابستان امسال و قطعی چند روزه‌ی آب برخی مناطق تبریز اشاره کرد و گفت: از حدود ۶۵ درصد آب زرینه‌رود، ۳۰ درصدش به چاه‌ها می‌رفت و ۳۵ درصد ایزوله بود و درصورت وقوع هرگونه اتفاق و خشک شدن یکی از منابع تامین، امکان رساندن آب از دیگر منابع وجود نداشت و اتفاقات مرداد ماه باعث شد کل تبریز را به زرینه‌رود وصل شود و نقاطی که وابسته به نهند بود، به چاه‌ها وصل شد و در حال حاضر کل مناطق تبریز بدون سد نهند نیز آب دارد و تاثیر این موضوع در تابستان نمود پیدا خواهد کرد و آب سد نهند برای تابستان حفظ شده است.

وی افزود: در طول ۶۵ سال اخیر کلا ۱۰۰ حلقه چاه در تبریز ایجاد شده بود در حالیکه تنها در پنج سال اخیر ۵۵ حلقه چاه جدید ایجاد شده است و با توجه به ضرورت رعایت حریم ۴۰ کیلومتری، دیگر امکان احداث چاه جدید و حتی سد جدید وجود ندارد.

وی ادامه داد: قرار نیست به تناسب افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، به دنبال ایجاد تاسیسات جدید برویم. چراکه این کار درست نیست و ما باید تمام زیرساخت‌های فعلی را به سمت رعایت الگوی مصرف (از جمله تفکیک مصارف شرب، کشاورزی و صنایع) سوق دهیم.

خانی تاکید کرد: علی‌رغم انجام مطالعات کافی و طرح‌های مختلف، هر کارشناس به زعم خود کار کرده و موضوعاتی چون آمایش سرزمینی، جمعیت پذیری و … در شهر و روستاها نادیده گرفته شده است.

وی در ارتباط با میزان فرسودگی تاسیسات آب استان نیز گفت: متاسفانه حدود ۲۰ درصد شبکه‌ ما فرسوده است و باید سالانه در شهرها حدود ۴ درصد تجهیزات تغییر کند که در شبکه‌ تبریز تنها ۲ درصد اتفاق افتاده است.

دکمه بازگشت به بالا