کلینیک ایمنی تبریز تنها مرکز علمی تحقیقاتی ترافیک کشور

کلینیک سلامت و ترافیک دانشگاه علوم پزشکی تبریز نخستین و تنها مرکز تخصصی سلامت و ایمنی ترافیک در کشور است که در حوزه های مختلف پژوهشی و کاربردی در حال ارایه خدمات به شهروندان و مراجع و دستگاه های اجرایی است.

به گزارش ارک خبر، این مرکز که از سال ۱۳۹۷ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است تلاش برای برنامه ریزی برای ارائه خدمات در حوزه‌های گوناگون آسیب ها و ناهنجاری های مربوط به ترافیک و سنجش های تخصصی رانندگی را بر عهده دارد.

سنجش تخصصی عملکرد رانندگی، آموزش، پژوهش، اعتبارسنجی، الگوسازی برای گسترش مراکز مشابه در سایر نقاط کشور و سایر خدمات مرتبط با طب کار از جمله اهداف اصلی از ایجاد و راه اندازی کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده که در سال های اخیر اقدامات بسیار ارزنده و مفیدی را در این رابطه به انجام رسانده است.

محدوده فعالیت‌های این مرکز در زمینه ها و حوزهایی همچون پزشکی، سنجش توانمندی های روانشناختی، آزمایشگاه ترافیک، بررسی و غربالگری اختلالات خواب، معاینات تشخیصی طب کار شامل اسپیرومتری، اودیومتری، الکتروکاردیوگرافی و اپتومتری تعریف شده است.

مدیر مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تنها مجموعه علمی کشور برای انجام طرح های تحقیقاتی برای کاهش تصادفات رانندگی است، گفت: امکانات و تجهیزات فنی و علمی مرکز نمونه ای در سایر شهرهای ایران ندارد.

دکتر همایون صادقی‌بازرگان اظهار کرد: غربالگری رانندگان پرخطر با جدیدترین شیوه های علمی روز جهانی در قالب های مختلف و آنالیز، بررسی و ارزیابی نتایج حاصله از جمله فعالیت های مهم کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک است که اجرای این طرح در کاهش تلفات رانندگی در کشور بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی افزود: در صورت موفقیت این طرح سایر شهرها و استان ها نیز به آن اضافه می شود و طبق تصمیمات کشوری قرار است مشابه کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز در پنج شهر دیگر از جمله تهران و مشهد نیز ایجاد و راه اندازی شود.

صادقی بازرگان با اشاره به فعالیت آزمایشگاه ترافیک به عنوان یکی از زیرمجموعه های مرکز تحقیقات ترافیک تبریز، رفع نیازمندی های تحقیقاتی کشور را رویکرد اصلی این مجموعه بیان کرد که دارای امکانات نوین همچون شبیه سازهای رانندگی سهند ۱ و ۲، تجهیزات مرتبط با مکانیک، تجهیزات مرتبط با الکترونیک و همچنین تجهیزات تصویربرداری هوایی است.

وی ارزیابی تاثیر اندازه و رنگ چراغ عقب کامیون بر زمان تشخیص رانندگان دیگر خودروها با استفاده از شبیه ساز، طراحی و مطالعه کاربردپذیری چراغ راهنمایی چند منظوره با استفاده از شبیه ساز رانندگی، بررسی تأثیر سیستم هشدار برخورد از جلو بر عملکرد رانندگان با استفاده از شبیه ساز خودرو، بررسی تشخیص خواب آلودگی رانندگان با استفاده از شاخص های سایکوفیزیولوژیک حالتی(ارتباطات روان شناختی و فیزیولوژیک)، و عملکردی در محیط شبیه ساز، بررسی عملکرد رانندگان حین استفاده از سامانه هشدار نقاط خطر در شرایط هوای مه آلود و صاف با استفاده از شبیه ساز رانندگی، بررسی تاثیر استفاده از سیستم مسیریاب بر عملکرد رانندگی افراد در محیط شبیه ساز و مقایسه نسبت خطر بروز حادثه ترافیکی و عملکرد رانندگی در افراد مبتلا به ADHD و افراد سالم در محیط شبیه ساز را از عناوین مهم تحقیقات انجام شده در کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز بیان کرد.

صادقی بازرگان ادامه داد: تدوین چشم انداز، ارزش ها، تحلیل وضعیت مرکز، تعیین اهداف و راهبردها از برنامه راهبردی مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده ای است که کارشناسان و محققان در حوزه های مربوطه تحقیقات علمی خود را انجام می دهند.

وی نقش و تاثیر تحقیقات علمی در کاهش تلفات سنگین رانندگی را بسیار مهم خواند و یادآور شد: مطالعات سال ۲۰۱۸ نشان می دهد سنین پنج تا ۲۹ سال بیشترین فراوانی را در بین تلفات حوادث رانندگی دارد که این آمار در ایران برای سنین پنج تا ۵۰ سال صدق می کند و در این سنین بیشترین علت مرگ، متعلق به حوادث رانندگی است.

صادقی بازرگان با بیان اینکه تصادفات رانندگی در کل جهان رده هشتم فراوانی مرگ و میرها را به خود اختصاص داده است، گفت: اما این آمار در ایران رتبه سوم را دارد که بسیار تاسف بار و هشدار دهنده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به اینکه در دنیای امروز دانش بشری به سرعت در حال تغییر و رشد است، گفت: سلامت به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار نقش مهمی در رشد و تعالی جوامع بشری ایفا می کند بر این اساس انجام پژوهش در حوزه سلامت ضروری به نظر می رسد.

دکتر بهمن نقی پور اظهار کرد: سوانح رانندگی در جاده های ایران همه ساله موجب مرگ و مصدومیت هزاران نفر شده و میلیاردها دلار هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می کند.

وی افزود: از آنجائیکه عامل انسانی بیشترین عامل در بروز تصادفات جاده ای است، ارائه برنامه ای برای ارتقای دانش ترافیک موجب می شود که بتوان به اهداف کوتاه مدت و بلندمدت در این زمینه دست یافت.

وی ادامه داد: در عصر حاضر بیشتر کشورهای توسعه یافته، توجه به فرهنگ در حوزه ترافیک را به عنوان یکی از اولویت های مهم در دستور کار قرار داده اند، از این رو ارتقا و توسعه دانش ترافیک در این زمینه اهمیت بسیار پیدا می کند و با توجه به تغییر و تحولات اجتماعی اخیر که منجر به ارتباطات گسترده و پیچیده سازمان ها با محیط اطراف شده است، ضرورت داشتن یک برنامه جامع متناسب با شرایط، قابلیت ها و توانمندی های موجود جهت انجام تحقیق در زمینه ارتقا و توسعه دانش ترافیک ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

نقی پور گفت: بر همین اساس مرکز تحقیقات مدیریت و پیشگیری از مصدومیت های حوادث ترافیکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تلاش دارد با تدوین برنامه راهبردی موجود پیش بینی افق های دوردست، رسالت خویش در زمینه ارتقای سطح سلامت جامعه با تاکید بر انجام تحقیقات کاربردی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

وی با ابراز خرسندی از وجود کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک در تبریز، ادامه داد: با تلاش این مرکز و همکاری سازمان های ذیربط در آذربایجان شرقی شاهد راه اندازی و پایلوت (آزمایشی) طرح های غربالگری رانندگان پرخطر و دیسپچ (مرکز کنترل) مرتبط در تابستان گذشته بودیم.

نقی پور اضافه کرد:یکی از بزرگترین مشکلات جامعه مسئله تصادفات است که مشکلات عدیده ای برای خانواده ها، حادثه دیدگان، سازمان ها و کشور از لحاظ عاطفی، جسمی، اقتصادی و اجتماعی در پی داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در کشوری که با تکیه بر داشته ها، اعتقادات و باورها و نیروهای نخبه و تلاشگر و تنها با صرف فعل خواستن توانسته است بر بسیاری از مشکلات فائق آید، می توان مشکل حوادث ترافیکی را هم رفع کرد و امروز دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کنار نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، فوریت های پزشکی و رسانه های گروهی قدم مثبتی در کاهش و حل این مشکل برداشته است.

نقی پور دیگر گروه های هدف کلینیک سلامت و ایمنی ترافیک تبریز را رانندگان حرفه‌ای معین شامل رانندگان تاکسی و اتوبوس، رانندگان حرفه‌ای غیرمعین مثل رانندگان سرویس مدارس، متقاضیان گواهی نامه رانندگی، متخلفین رانندگی با ارجاع پلیس، بیماران با سابقه سکته مغزی و قلبی و خدمات مرتبط با سلامت و ایمنی طب کار بیان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا