هنرمند، بازتاب دهنده دغدغه‌های عصر خود است

مدیر موزه آرشیو می‌گوید: ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که معتقدم وظیفه ما را در نشان دادن حقایق بیشتر می‌کند چرا که در این جغرافیا بی‌عدالتی و جنگ بسیار اتفاق افتاده است.

به گزارش ارک خبر،پروژه « مکاشفه در اتاق تاریک» در معرض قرار گرفتن و یا در معرض قرار دادن مشاهده گر را نشان می‌دهد که به موقعیت انسان معاصر مربوط می‌شود.
«ناصر بخشی» هنرمند آرشیویست این مجموعه در این خصوص می گوید: نزدیک ۷ سال است که در خصوص موضوع مشاهده‌گر و اتاق تاریک در حال تحقیق هستم. اتاق تاریک، تمثیل مطالعه یک پرسپکتیو است که به دریچه نگاه هر انسانی اشاره می‌کند. هر انسانی از دریچه نگاه خود به جهان می نگرد و دانشمندان از ۵۰۰ سال پیش به این مسئله بسیار پرداخته‌اند که نوع نگاه ما چگونه است و چرا اینگونه است؟ مشاهده گر تمثیل امثال ماست که با چه دیدگاهی، اقداماتی در جامعه می‌کنیم. شیوه نمایش این پروژه شیوه لابراتواری یا آزمایشگاهی است به این معنی که شما یک ذهنیت را واکاوی و آزمایش می‌کنید.

وی چیدمان اتاق تاریک را حاصل ترکیبی علمی خوانده و در خصوص مسیر فکری این ترتیب ها می گوید: چیدمان این چنین مجموعه هایی درواقع شیوه و سبکی است در هنر مفهومی که وقتی از «کانسپتشوال آرت» و به کارگیری عناصر صحبت می‌کنیم، به این سبک بر می گردد. ما از عناصری که در این ژانر به صورت اجتماعی و مربوط به زیست انسان هستند، بهره می گیریم تا موقعیت انسان که محوریت جهان مقدر شده می‌شود را با کدهایی قابل درک به نمایش بگذاریم.
وی آرشیو تصویری پروانه ها را به کلکسیونی تمثیلی از انسان های معاصر تشبیه می کند: در این پروژه از مجموعه آرشیو یک پروانه شناس تبریزی گمنام که از ۵۰ سال پیش پروانه‌های مناطق آذربایجان شرقی را جمع می‌کرده، استفاده کردیم.  این نمونه‌های خشک شده برای من بسیار جذاب بودند چرا که همه را تمثیلی از انسان‌ها دیدم که در طرز تفکر  القایی جوامع فریز شده و برای کارکردهای مختلف گمارده می شوند.
وی اذعان می دارد: در این پروژه فقط مکاشفه نشان داده شده است و پاسخی به سوالات داده نمی شود. مسائل مطرح می شوند و پیش داوری اتفاق نمی‌افتد. به نظرم انسان‌ها در مرحله‌ای هستند که حتی مرور خودشان هم آزاردهنده است و حالت برزخی دارد. مکاشفه در علت همین آزاری است که ما می‌بینیم. چنین پروژه هایی که انسان را به فکر فرو می‌برند، صرفاً تلخ نیستند. شخصاً کاری را تلخ می‌بینم که ما را به منفی‌گرایی می‌برد ولی وقتی از حقیقت صحبت شود، به نظرم خیلی هم خوب است.
ناصر بخشی، مدیر موزه آرشیو با اشاره به عناصر به کار گرفته شده در مجموعه می گوید: همه این آثار از کلکسیون موزه آرشیو است و من این مجموعه را در طول ۵ سال در بیش از ۱۰ کشور نمایش داده‌ام. اکنون در موزه آرشیو، مجموعه به خاطر سختی و زحمت زیادش تا پایان فصل تابستان برقرار خواهد بود و با توجه به استقبال روز افزون این موزه امیدواریم که با کمک هرچه بیشتر رسانه ها در مسیر ارتقای سبد فرهنگی مردم تبریز گام برداریم.
توصیه این هنرمند و آرشیویست با سابقه برای علاقه مندان این حوزه، ضمن تشریح فرق مجموعه داری و آرشیوداری، تحصیل در این حوزه هنری است: من نزدیک ۲۰ سال است که در این کار هستم و از ۱۰ سال پیش فهمیدم که باید آرشیویست شوم چرا که آرشیو ضمن مجموعه داری، باعث می‌شود هم زیبایی شناسی یک مجموعه را ببینی و هم به کارگیری آن زیبایی شناسی را یاد بگیری. برای دید هنری، مجموعه داری در هنر معاصر و کانسپتشوال آرت را باید بیاموزیم. با کانسپچوال آرت مجموعه داری را به هنر بدل و از آرشیو استفاده هنری می‌کنیم.
در پایان از نگاه ناصر بخشی، هنرمند با سابقه و تحصیل کرده تبریزی به هنر و هنرمند پرسیدیم: به نظر من، هنرمند هر عصر بازتاب دهنده وقایع و دغدغه‌های عصر خود است که با دیدگاهش این کار را می‌کند. هنرمند امروز گزارشگر احوال درونی جامعه خود است؛ اگر روح جامعه تلخ باشد، بازتاب هنرمند نیز تلخ خواهد بود و اگر روح جامعه در تساهل باشد، هنرمندانی که تساهلگرا هستند، وارد عرصه می‌شوند. من به بیان بی پرده وقایع از دید هنرمند معتقدم. ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که وظیفه ما را در نشان دادن حقایق بیشتر می‌کند چرا که در این جغرافیا بی‌عدالتی و جنگ بسیار اتفاق افتاده است. این ویژگی سبکی من را هم می‌سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا