روند نزولی نرخ تولید مثل در کشور/ ایران در ۱۴۲۹ سالمند می شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، بر توجه به جایگاه متولیان سلامت مادران کشور تاکید کرد.

به گزارش ارک خبر،محمد رئیس زاده، با اشاره به جایگاه رفیع پزشکان زنان و زایمان در نظام سلامت کشور، گفت: ما اول باید ببینیم به عنوان یک پزشک و فرد فعال در حوزه درمان در کجای تاریخ و جهان هستی و روبروی چه کسانی قرار داریم و چه فرایندهایی خدمت انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی، تصریح کرد: اخلاق پزشکی از موارد بسیار مهمی است که باید به دانشجویان و دستیاران آموزش دهیم. تنها وظیفه ما آموزش مباحث مهارتی نیست. رزیدنت‌های ما، اخلاق پزشکی و منش و رفتار را از ما می‌آموزند. بحث اخلاق پزشکی و رفتار با بیمار به اندازه مباحث حرفه‌ای مهم است.
رئیس زاده تاکید کرد: پزشکان زنان و همکاران حوزه زنان و زایمان دقت داشته باشید روبروی چه کسانی اعمال وظیفه می‌کنید. وظیفه خطیر شما در مقابل فرد بزرگ و بی‌نظیری به اسم زن است که جایگاه عظیمی در خلقت دارد و مادر طبیعت است. کلیت نفس طبیعت وابسته به زن است.
وی با اشاره به بحران سالمندی در ایران تاکید کرد: کشور ما در آستانه ورود به یک ابر بحران سالمندی است. این یک چالش جمعیتی قابل توجه است. در این چندین دهه هر پیشرفت و افتخاری داشتیم به مدد وجود جوانان نخبه فرهیخته ایرانی بوده و در سال ۱۳۹۴ در زمره کشورهای پُرجوان دنیا بودیم اما طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۲۹ جزو کشورهای سالمند خواهیم بود. فتح قله‌ها بدون جوانان میسر نخواهد بود.
رئیس زاده ادامه داد: روند نرخ تولید مثل در کشور نزولی است. این سیر به شکل سقوط آزاد بود و طی دو سال اخیر جلوی آن گرفته شده و شیب کاهشی است اما بحران همچنان وجود دارد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: اگر معتقدیم بحث جمعیت مهم است، باید به میزانِ اهمیت موضوع، به جایگاه انسانی که متولی سلامت مادران و فرزندآوری هستند نیز اهمیت داده شود. اگر روزی دیدیم که نگاه و توجه مسئولان کشور و سیاست‌گذاران، به جایگاه کسانی که متولیان سلامت مادران این سرزمین بوده و درگیر فرایند مهمی مانند زایمان و مراقبت‌های قبل، حین و بعد آن هستند، در صدر توجهات، اهمیت، کرامت و تخصیص بودجه هستند؛ می‌توانیم بپذیریم نگاه مسئولان به بحث افزایش جمعیت جدی است.

دکمه بازگشت به بالا