بانکی برای کودکان شیرخوار/ مادران دارای فرزندان چند قلو و یا نارس بخوانند

بانک شیر وظیفه گردآوری، آماده سازی و ذخیره سازی شیرهای مادرانی را دارد که شیر اضافه بر نیاز فرزند خود را در فریزر ذخیره کرده و به بانک شیر اهدا می کنند.

به گزارش ارک خبر،کاهش بیماری ها و عوارض نوزادان پس از راه اندازی بانک شیر در ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید: طبق بررسی های به عمل آمده تا قبل از سال ۹۵ بیماری های دستگاه گوارش نوزادان، نوعی بیماری چشم و انواع عفونت ها نوزادان نارس را تهدید می کرد اما پس از آن ثابت شد بانک های شیر توانسته اند در حفظ سلامتی و کاهش عوارض در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نقش مهمی ایفا کنند و حتی انگیزه مادران برای شیردهی به فرزند خود بیشتر شده است.

سؤالی درباره احکام شرعی شیردهی مادر به فرزند غیر خود

حسینی درباره احکام شرعی شیردهی تصریح می کند: همواره این سوال پیش می آید آیا ارتباط محرمیت بین مادری که به فرزند دیگری شیر می دهد برقرار می شود یا خیر؟

در واقع در رساله های علما برای ایجاد رابطه محرمیت یا برادر و خواهر رضاعی شدن بچه ها شرایط سختی در فقه شیعه وجود دارد. یکی از شرایط این است که تغذیه، مستقیما زیر سینه یک مادر و با حداقل ۱۵ نوبت شیردهی و بدون واسطه انجام شده باشد یعنی با قاشق یا روش دیگری شیر به نوزاد خورانده نشده باشد که در این صورت محرمیت بین آن مادر و فرزند غیر خودش به وجود می آید اما در بانک شیر چنین اتفاقی نمی افتد چراکه اولا شیر مربوط به یک مادر نیست و شیر دو یا سه مادر با هم مخلوط می شود و دوم اینکه تغذیه نوزاد در بخش مراقبت های ویژه، بطور مستقیم زیر سینه مادر رخ نمی دهد بلکه شیری که از بانک شیر به بخش منتقل می شود توسط وسایلی مانند کاپ، لوله های دهانی معدی و یا قاشق به نوزاد خورانده می شود.

حسینی یادآور می شود: درباره محرمیت از طریق شیرهای بانک شیر از دفتر مقام رهبری نیز استفتا کردیم و پاسخ دادند چنانچه تغذیه مستقیما زیر سینه مادر انجام نشود محرمیت رخ نمی دهد.

وی در ادامه می گوید: در حال حاضر ایران رتبه نخست بانک شیر در منطقه خاورمیانه را داراست که امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت، انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر و خیرین سلامت بتوانیم در سایه گسترش بانک های شیر مادر در کاهش بیماری و مرگ و میر نوزادان سهم قابل توجهی داشته باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا