منابع آبی تجدیدپذیر آذربایجان شرقی چقدر است؟

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: مجموع آب تجدیدپذیر استان، سه هزار و ۱۹ میلیون متر مکعب است که ۶۲ درصد آن به میزان هزار و ۸۸۵ میلیون متر مکعب مربوط به بخش آب‌های سطحی و ۳۸ درصد به میزان هزار و ۱۳۴ میلیون متر مکعب مربوط به بخش آب‌های زیرزمینی است.

به گزارش ارک خبر،محمدعلی حسن پور اقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مطالعات مربوط به ارزیابی منابع و مصارف آب آذربایجان شرقی، در تشریح وضعیت آب تجدید پذیر به تفکیک حوضه‌های آبریز سه گانه، افزود: ۴۵ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استان مربوط به حوضه دریاچه ارومیه، ۳۲ درصد حوضه سفیدرود بزرگ و ۲۳ درصد حوضه ارس است.

وی ادامه داد: میزان کل مصرف آب در بخش‌های مختلف (شرب، صنعت، کشاورزی و فضای سبز) در سطح دشت‌ها و ارتفاعات محدوده‌های مطالعاتی تحت تولیت و مشترک استان به میزان ۲ هزار و ۱۴۲ میلیون متر مکعب در سال است که سهم آب‌های سطحی از این مصرف به میزان ۹۵۰ میلیون مترمکعب و سهم آب‌های زیرزمینی هزار و ۱۹۲ میلیون مترمکعب است.

حسن پور گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده، از مجموع مصارف منابع آب استان، هزار و ۷۰۱ میلیون مترمکعب معادل۷۹.۴ درصد سهم بخش کشاورزی، ۳۲۱ میلیون مترمکعب معادل حدود ۱۵ درصد سهم بخش شرب و بهداشت، ۱۰۲ میلیون متر مکعب معادل ۴.۸ درصد سهم بخش صنایع و ۱۸ میلیون مترمکعب معادل ۰.۸ درصد در بخش فضای سبز استان به مصرف رسیده است.

وی با اشاره به کاهش بارش‌ها و افزایش دما و تبخیر در سال‌های اخیر، اظهار کرد: میزان ظرفیت تجدید پذیر منایع آب استان نیز کاهش یافته و طبق بررسی‌های انجام گرفته از نظر میزان دسترسی به منابع آب در فاز تنش وارده شده‌ایم و شرایط نامتعادل آبی را تجربه می‌کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در استان، خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی برای جاری ساختن فرهنگ مدیریت مصرف آب در جامعه به خاطر کم رنگ شدن نقش مردم در این امر تا به امروز پاسخگو نبوده است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: گفتمان مربوط به مدیریت مصرف آب باید به رفتار مردمی و سپس فرهنگ تبدیل شود که لازمه آن نیز مشارکت دادن خود مردم در امر فرهنگ سازی است.

حسن پور ادامه داد: مشارکت مردم در فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب، حلقه‌ مهمی است که امروز از یادها رفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا