چرا نخبگان ما مدرسه را رها می‌کنند؟

در میان دانش‌آموزانی که به دلایل مختلف از تحصیل باز مانده و با من سروکار داشته اند، ۳۰ درصد آنها تیزهوش بودند. این آمار تکان‌دهنده، زنگ خطری برای نظام آموزشی کشور است.

به گزارش ارک خبر،ناامیدی از آینده تحصیلی و درک قواعد نانوشته حاکم بر درصد قبولی، به عنوان دلایل اصلی ترک تحصیل بوده است. آنها تلاش را بیهوده می‌دانند و آینده‌ای برای خود در عرصه تحصیل متصور نیستند.

 

آیا سیستم آموزشی ما برای پرورش نخبگان آماده است؟

 

متاسفانه، عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه آموزش و پرورش، باعث شده که بسیاری از دانش‌آموزان تیزهوش، آینده‌ای برای خود در عرصه تحصیل متصور نباشند، واقعیت تلخ این است که آموزش در کشور، به خصوص در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، با دنیای امروز فاصله زیادی دارد.

 

دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، با خودروهای قدیمی و تجهیزات منسوخ آشنا می‌شوند، در حالی که دنیا به سمت تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته حرکت می‌کند.

 

آمار ۱۶۴ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، که به تازگی علیرضا منادی سفیدان به آن اذعان داشته است گویای ناکارآمدی سیاست‌های آموزشی است.

 

برای مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مهربان از توابع شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی رشته مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما را جزو رشته های تحصیلی خود داشته است.

 

آیا در شهری بدون فرودگاه، آموزش تعمیر و نگهداری هواپیما، منطقی است؟

 

این سوالی است که خود علیرضا منادی رییس چند دوره ای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کارگزار ارشد دو دهه اخیر دانشگاه آزاد اسلامی بهتر می تواند پاسخگوی آن باشد.

 

آیا نظام آموزشی کشور به این چالش‌ها پاسخگو خواهد بود؟

 

ما باید به دنبال راه حل‌های نوین و کارآمد برای ارتقای کیفیت آموزش و حفظ نخبگان کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا