نوسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی با درآمدهای ارزش افزوده
زیرساختهای شهرکهای صنعتی با مرور زمان دچار فرسودگی میشود و نگهداری و نوسازی آنها نیاز به منابعی دارد که به عقیده فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع مستقر در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، بازگشت سهمی از درآمد دولت از محل تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به این شهرکها می تواند در احیا و بازسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی کمک شایانی کند.
به گزارش ارک خبر،ضرورت بازسازی و نوسازی زیرساخت های شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی از جمله تصفیه خانه ها، معابر و خیابان ها، فضای سبز و تاسیسات عمومی همواره یکی از دغدغه های صاحبان صنایع مستقر در این شهرک ها بوده و به عقیده آنان برای جلوگیری از فرسودگی این زیرساخت ها باید بخشی از درآمدهای صنایع که در قالب مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می شود دوباره به این شهرک ها تخصیص یابد تا برای نگهداری و احیای این زیرساخت ها هزینه شود.
زیرساختهای ایجاد شده در شهرک های صنعتی دولتی و خصوصی دارای طول عمر مشخصی هستند و در صورت عدم رسیدگی و بازسازی آن ها روز به روز فرسوده شده و از بین خواهند رفت و احیای آن ها نیازمند پرداخت هزینه گزافی است که بر دولت تحمیل خواهد شد و شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی می توانند در جلوگیری از بروز این مشکل کمک حال دولت باشند.
به عقیده فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع آذربایجان شرقی، اختصاص سهمی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی برای نگهداری و بازسازی زیرساخت ها علاوه بر اینکه سهم خواهی و زیاده خواهی از دولت نیست، بلکه می تواند از تحمیل هزینه های گزاف به دولت در آینده برای احیای این زیرساخت ها جلوگیری کند.
به نظر این افراد، با توجه به اینکه هزینههای نگهداری و بازسازی زیرساخت ها در شهرک های صنعتی سنگین است و دریافت بخشی از درآمدهای واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک ها از بابت شارژ، پاسخگوی هزینههای مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی این زیرساخت ها نیست باید سهمی از مالیات بر ارزش افزودهای که واحدهای صنعتی داخل شهرکها میپردازند، به خود شهرک ها بازگردد تا در این زمینه ها هزینه شود.
نوسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی با درآمدهای ارزش افزوده
محمدعلی گندمی حق، معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی
تخصیص سهمی از مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی مانع از فرسودگی زیرساخت ها می شود
معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت تخصیص بخشی از درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده برای بازسازی زیرساخت های شهرک های صنعتی استان، گفت: در سال های گذشته بخشی از مالیات پرداخت شده از سوی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان دوباره به حساب شهرک ها واریز می شد تا برای نگهداری زیرساخت ها هزینه شود ولی با تجمیع عوارض، این کار متوقف شد.
محمدعلی گندمی حق، افزود: موضوع بازگشت بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شرکت های مدیریت خدمات شهرک های صنعتی از حدود ۱۵ سال گذشته پیگیری می شود و در صورت تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، اجرای این قانون می تواند نقش بسزایی در نوسازی زیرساخت های شهرک های صنعتی ایفا کند.
وی با تاکید بر اینکه شهرک های صنعتی استان با کمبود زیرساخت در زمینه تامین انرژی مواجه هستند، اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان آماده واگذاری زمین مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های لازم برای تامین انرژی در شهرک های صنعتی است.
نوسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی با درآمدهای ارزش افزوده
۸۵۰ هکتار زمین برای ساخت نیروگاه خورشیدی توسط شهرک های صنعتی شناسایی شده است
معاون فنی شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: در زمان کنونی حدود ۲۰ هکتار زمین در شهرک صنعتی بعثت برای ایجاد نیروگاه خورشیدی فراهم شده است.
گندمی حق، ادامه داد: در پنج شهرک صنعتی استان شامل سراب، میانه ۲، شبستر، مرند ۲ و ورزقان بیش از ۸۵۰ هکتار زمین برای ساختگاه خورشیدی شناسایی شده است که در صورت تخصیص زمین از سوی امور اراضی می توان این ساختگاه ها را در این شهرک های صنعتی ایجاد کرد.
وی با اشاره به تعهد ۲ هزار میلیارد ریالی شرکت شهرک های صنعتی استان برای ایجاد زیرساخت های تامین انرژی در شهرک های صنعتی در جریان سفرهای استانی دولت سیزدهم، یادآور شد: این مبلغ برای اجرای ۱۳ پروژه برق رسانی در ۹ شهرک صنعتی استان پرداخت می شود.
گندمی حق، افزود: در این راستا تاکنون یک هزار میلیارد ریال از سوی این شرکت پرداخت شده و پرداخت بقیه تعهد نیز منوط به اقدامات شرکت برق منطقه ای استان است.
نوسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی با درآمدهای ارزش افزوده
اختصاص سهمی از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی زیرساخت های شهرک های صنعتی زیاده خواهی و سهم خواهی نیست
نماینده شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه اختصاص سهمی از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی زیرساخت های شهرک های صنعتی زیاده خواهی و سهم خواهی نیست، گفت: اختصاص این سهم علاوه بر اینکه از فرسودگی و از بین رفتن زیرساخت های شهرک های صنعتی جلوگیری می کند، از تحمیل هزینه های گزاف به دولت در آینده برای بازسازی این زیرساخت ها جلوگیری می کند.
خداوردی تاری، با بیان اینکه در سالیان گذشته بخشی از مالیات صنایع مستقر در شهرک های صنعتی برای نگهداری، توسعه و نوسازی زیرساخت های این شهرک ها برگشت داده می شد، افزود: با اجرای قانون تجمیع عوارض، منابع این شهرک ها از این محل از بین رفت و شهرک های صنعتی که از دولت جدا و مستقل شدند برای نگهداری و نوسازی زیرساخت های خود با مشکل مواجه شده و آسیب دیدند.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از فرسودگی زیرساخت ها و نگهداری و نوسازی آن ها پیشنهاد شد تا سه درصد از محل ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی به شهرداری ها و دهیاری ها برای انجام خدمات عمومی به شهروندان و روستائیان یا از محل های دیگر به شهرک های صنعتی اختصاص یابد زیرا بر اساس قانون شهرداری ها و دهیاری ها وظیفه ای برای ارایه خدمات به شهرک های صنعتی ندارند.
مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک سرمایه گذاری خارجی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ شهرک صنعتی مستقل در استان فعالیت دارند، گفت: شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی وظیفه نگهداری، توسعه و نوسازی زیرساخت ها و تاسیسات عمومی شهرک های صنعتی را بر عهده دارند ولی درآمدهای آن ها از محل شارژ پرداختی واحدهای صنعتی جوابگوی خدمات آن ها نیست.
تاری، ادامه داد: با ادامه این روند زیرساخت ها و تاسیسات عمومی شهرک های صنعتی آسیب خواهد دید و شرکت های خدماتی برابر پیش بینی های قانونی مجبور خواهند شد تا این شهرک ها را دوباره به دولت بازگردانند و در نتیجه دولت متحمل هزینه های گزافی برای اداره و نوسازی این زیرساخت ها خواهد شد.
وی یادآور شد: پیگیری برای تخصیص این سهم از مالیات بر ارزش افزوده به شهرک های صنعتی به نوعی دفاع از درآمدهای دولت بوده و تحمیل هزینه اضافی نیست.
نوسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی با درآمدهای ارزش افزوده
جمشید برزگر، رییس کمیسیون صنعت احداث، امور زیربنایی و اقتصاد کلان اتاق بازرگانی تبریز
شهرکهای صنعتی آذربایجان شرقی در بخش های زیرساخت و تامین انرژی با کمبود مواجه هستند
رییس کمیسیون صنعت احداث، امور زیربنایی و اقتصاد کلان اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به مشکلات شهرکهای صنعتی استان در بخش های زیرساخت و تامین انرژی، گفت: شهرکهای صنعتی استان در زمینه زیرساختهای اساسی با کمبودهای جدی مواجه هستند و برای رفع این مشکلات باید یک درصد از مالیاتهای ارزش افزوده به هیات امنای شهرکها اختصاص یابد.
جمشید برزگر، افزود: بر اساس قانون یک درصد از مالیات اخذ شده از واحدهای تولیدی شهرکهای صنعتی باید برای توسعه زیرساختهای شهرکها، مدیریت پسماند و فاضلاب و ارایه خدمات هزینه شود تا مشکلات زیرساختی شهرکها از این طریق رفع شود.
نوسازی زیرساختهای شهرکهای صنعتی با درآمدهای ارزش افزوده
ظفر محمدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجانشرقی
تجهیز یا بهسازی زیرساخت شهرک ها نیازمند همکاری بخش خصوصی و دستگاه های دولتی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجانشرقی نیز با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات شهرکهای صنعتی استان باید بخش خصوصی و دستگاههای اجرایی با هم همکاری کنند، گفت: وجود مشکلات مالی در تمامی حوزهها باعث میشود، بخش عمده درآمدها به جای امور عمرانی، صرف امور جاری شود.
ظفر محمدی، افزود: در شرایط کنونی، تخصیص هزینه برای تجهیز یا بهسازی زیرساختها مشکل شده است و این امر تنها مختص شهرکهای صنعتی نیست بلکه کل کشور با این مساله مواجه است.
شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی، در سال ۱۳۶۳ متعاقب مصوبه قانونی و تصویب مجلس شورای اسلامی تاسیس و به شکل مدون و گسترده فعالیت خود را در منطقه شمال غرب کشور آغاز کرد.
اکنون شرکت شهرک های صنعتی استان، ۵۷ شهرک صنعتی مصوب دولتی، ۱۰ شهرک صنعتی غیردولتی دارای پروانه بهره برداری و ۲ شهرک صنعتی دارای پروانه تاسیس زیرپوشش دارد.