کشتی جام جهان پهلوان تختی؛ جنگ تمام عیار مدعیان

پایگاه خبری ارک – سی و ششمین دوره رقابتهای کشتی جام جهان پهلوان تختی درحالی روزهای پنجشنبه و جمعه در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار می شود که به عنوان مرحله اول انتخابی تیم ملی از حساسیت زیادی برای مدعیان داخلی برخوردار خواهد بود.

با برنامه ریزی فدراسیون کشتی رقابتهای جام تختی امسال با حال و هوایی متفاوت و با انگیزه تری برای کشتی گیران داخلی برگزار خواهد شد و همین امر نیز به نوعی حضور تیم های خارجی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
هرچند حضور تیم های قدرتمند خارجی می توانست عیار و سطح فنی رقابتها را به طور چشمگیری بالا ببرد تا مدعیان داخلی محک جدی خورده باشند اما امیدواریم همین تعداد کشورهایی که برای حضور در جام تختی اعلام آمادگی کرده اند با نفرات اصلی و خوب خود به ایران بیایند.
کشورهایی همچون اوکراین، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، مجارستان و گرجستان از کشورهای قدرتمند و صاحب سبک در کشتی آزاد و فرنگی جهان هستند که قرار است در رقابتهای کشتی آزاد و فرنگی حضور یابند.
از قرار معلوم کشتی گیران مطرحی از کشورهای جمهوری آذربایجان، اوکراین و ارمنستان در این رقابت ها حضور خواهند داشت که در رشته کشتی آزاد جیا چیخالادزه دارنده مدال برنز اروپا در وزن 74 کیلوگرم، ایوان پتروف دارنده مدال برنز جوانان اروپا در وزن 65 کیلوگرم و رستم دودایف نفر پنجم جهانی 2014 از اوکراین، میرجلال حسین اف دارنده مدال برنز جوانان اروپا در وزن 57 کیلوگرم، امین عزیزاف دارنده مدال برنز اروپا در وزن 70 کیلوگرم و ماگمود عبدالخلیل اف دارنده مدال برنز جوانان جهان در وزن 86 کیلوگرم از جمهوری آذربایجان از آن جمله هستند .
در رشته کشتی فرنگی نیز الکساندر شیشمان دارنده مدال برنز اروپا در وزن 85 کیلوگرم و ایگور دیدیک قهرمان جوانان جهان در وزن 130 کیلوگرم از اوکراین، ساکت قلی اف دارنده مدال نقره جوانان اروپا در وزن 59 کیلوگرم، المان مختاراف دارنده مدال برنز بازی های اروپایی در وزن 66 کیلوگرم و روحین میخایلوف دارنده مدال نقره جوانان جهان از آذربایجان و وارشام بورانیان دارنده مدال نقره جوانان جهان در وزن 71 کیلوگرم، رافیک مانوکیان قهرمان جوانان جهان در وزن 80کیلوگرم، گور گریگوریان دارنده مدال برنز جهان و نقره امیدهای اروپا و آرتاک هوانسیان دارنده مدال برنز جوانان جهان از ارمنستان برای حضور در رقابت های جام تختی نام برده می شود.
اما آنچه که برای ما و برای مدعیان داخلی اهمیت دارد این است که راه کشتی ایران تا ریو از جام تختی می گذرد، به این معنی که هر کسی که مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی است آنچه را که در چنته دارد باید برروی تشک های سالن 12 هزار نفری آزادی پیش چشمان کادر فنی به نمایش بگذارد.
از قرار معلوم مرحله نهایی انتخابی تیم ملی امسال با توجه به در پیش بودن المپیک و کمبود وقت به صورت خیلی محدود و در هر وزن با حضور 2 تا 4 کشتی گیر برگزار خواهد شد و همین امر حساسیت جام تختی را دو چندان کرده است.
براساس فرایند تیم ملی نفرات مدال آور در رقابتهای قهرمانی جهان در لاس وگاس آمریکا و کشتی گیرانی که کسب سهمیه المپیک کرده اند به طور مستقیم در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی حضور خواهند یافت.
حضور برخی ملی پوشان کشتی آزاد و کشتی گیرانی که سابقه حضور در تیم ملی را دارند، همچون رضا یزدانی، رضا اطری، مهران رضازاده، امید جلالی بهار، یونس سرمستی، بهنام احسان پور، آرش دنگسرکی، علی اصغر جبلی، مرتضی قیاسی، میثم نصیری، مهدی تقوی، سعید داداش پور، عزت الله اکبری، مرتضی رضایی قلعه، پیمان یاراحمدی، مصطفی حسین­خانی، میثم مصطفی جوکار، محمدجواد ابراهیمی، احسان لشگری، احسان امینی، پرویز هادی، کمیل قاسمی، جعفر شمس ناتری، جابر صادق زاده، سید محمدرضا آذرشکیب، عبدالله قمی و یدالله محبی رقابتهای بسیار زیادی را رقم خواهد زد تا در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی که نفراتی همچون حسن رحیمی، سید احمد محمدی، حسن یزدانی، علیرضا قاسمی، علیرضا کریمی و عباس طحان نیز حضور خواهند، برای پوشیدن پیراهن تیم ملی به مصاف یکدیگر بروند.
تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران در رقابتهای قهرمانی سال 2015 جهان در لاس وگاس آمریکا در وزن های 57، 65، 74، 86 و 97 کیلوگرم 5 سهمیه المپیک را کسب کرده و سهمیه المپیک در وزن 125 کیلوگرم باقی مانده است.
در بازیهای المپیک رقابتهای کشتی آزاد در وزن های 57، 65، 74، 86، 97 و 125 کیلوگرم برگزار می شود.
اما در کشتی فرنگی حضور نفراتی همچون محسن حاجی پور، سامان عبد ولی، مهدی زیدوند، امین سوری، محمدعلی گرایی، وحید میرفتح الهی، علی ارسلان، افشین بیابانگرد، فرشاد بلفکه، عظیم گرمسیری، برومند اصلان، سعید عبد ولی، پیام بویری، رامین طاهری، رسول گرمسیری، هادی علیزاه پورنیا، میلاد خسروی، یوسف اخباری، علی زینتی رفاه، داود عابدین زاده، حسین نوری، مهدی علیاری،داود گیل نیرنگ، سید مصطفی صالحی زاده، مهدی نوری، آرمان نظری، بهنام مهدی زاده، امیر قاسمی منجزی، داود اخباری در کنار فرنگی کاران خارجی حاضر در رقابتها گرمابخش مسابقات خواهند بود.
تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای قهرمانی جهان در آمریکا در سه وزن 75، 85 و 98 کیلوگرم سه سهمیه المپیک کسب کرد و در وزن های 59، 66 و 130 کیلوگرم هنوز سهمیه نگرفته که از سوی محمد بنا حمید سوریان و امید نوروزی برای کسب سهمیه المپیک در وزن های 59 و 66 مشخص شده اند.
بشیر باباجانزاده نیز پیش از این برای کسب سهمیه المپیک از سوی محمد بنا معرفی شده بود اما سرمربی تیم ملی این روزها از عملکرد شاگرد خود به نوعی رضایت ندارد و اعلام کرده بود شاید بهنام مهدی زاده به قزاقستان اعزام شود.
رقابتهای گزینشی المپیک در آسیا اواخر اسفند ماه امسال در قزاقستان برگزار می شود و نماینده وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد و نمایندگان وزنهای 59، 66 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی برای کسب سهمیه باید در این مسابقه حضور یابند.
البته نمایندگان کشورمان بعد از رقابت های قزاقستان در مسابقات گزینشی اولان باتور مغولستان (2 تا 4 اردیبهشت ماه 1395) و استانبول ترکیه (16 تا 18 اردیبهشت ماه 1395) نیز فرصت کسب سهمیه المپیک را خواهند داشت.
سی و ششمین دوره رقابت های بین المللی کشتی آزاد، فرنگی و پهلوانی جام تختی از فردا و به مدت دو روز در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار می شود.
آشوک کومار داور المپیکی از کشور هند به عنوان نماینده اتحادیه جهانی برای حضور در این رقابت ها دیشب (سه شنبه) وارد ایران شد.

اسامی تیم های کشورهای شرکت کننده در این رقابت ها به شرح زیر است:
کشتی پهلوانی: 1- مولداوی 2- روسیه 3- لهستان 4- اوکراین 5- استونی 6- بلاروس 7- گرجستان 8- هلند 9- صربستان
کشتی آزاد:1- اوکراین 2- ارمنستان 3- الجزایر 4- تاجیکستان 5- آذربایجان 6- تونس 7- مراکش 8- بلاروس 9- سریلانکا 10- مجارستان
کشتی فرنگی: 1- اوکراین 2- ارمنستان 3- الجزایر 4- تاجیکستان 5- آذربایجان 6- تونس 7- مراکش
فدراسیون کشتی تنها برای کشتی پهلوانی در این مسابقات 23 هزار دلار جایزه در نظر گرفته است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا