ایران در میان پیشرفته ترین کشورها در بهره گیری از سلول های بنیادی

پایگاه خبری ارک – رئیس کمیته برگزاری اولین همایش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی گفت: به رغم این که فقط هشت سال است بهره مندی از سلول های بنیادی در کشور مورد توجه قرار گرفته است اما طی این مدت جایگاه علمی بسیار خوبی در بین کشورهای پیشرفته جهان پیدا کرده ایم.

دکتر محمود جباروند روز پنجشنبه در حاشیه اولین همایش سراسری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سلول های بنیادی بیشتر در حوزه چشم پزشکی در زمینه سطوح آسیب دیده چشم که به علت بیماری های مادرزادی یا حوادث مختلف مورد آسیب قرار گرفته است، استفاده دارد.
وی با اشاره به استفاده نمونه از سلول های بستگان برای بیماران خاطرنشان کرد: این مهم بیشتر به دلیل همخوانی و عدم پس زدن از سلول های بستگان گرفته شده و پس از رشد در بسترهای مناسب مورد پیوند برای فرد بیمار قرار می گیرد.
دکتر جباروند گفت: خوشبختانه طی دوسال گذشته تاکنون در بیمارستان فارابی و مراکز درمانی و تحقیقاتی چشم کارهای جدیدی در زمینه تکثیر و رشد سلول های بنیادی و ترمیم سلول های رنگدانه رتین برای بیماران آسیب دیده انجام گرفته و این تحقیقات همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: در حدود 18 ماه آینده نیز مطالعات انسانی در صورت کسب رضایت در فاز حیوانی در بسیاری از موارد دیگر به انجام خواهد رسید.
اولین همایش سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چشم پزشکی به مدت یک روز با حضور محققان علوم پایه و بالینی، اساتید و پزشکان متخصص در این زمینه در بیمارستان فارابی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا