استان گلستان رتبه سوم تولید پیله تر ابریشم در کشور را دارد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
علی اصغر داداش پور روز چهارشنبه در حاشیه نشست با فرماندار مینودشت که با هدف پیگیری وضعیت نوغانداری این شهرستان برگزار شد، به خبرنگار ایرنا گفت: استان گلستان یکی از استان های دارای مزیت در زمینه نوغانداری است.
وی افزود: استان گلستان با تولید 178 تن پیله تر ابریشم در سال گذشته رتبه سوم کشور بعد از استان های گیلان با 480 تن و خراسان رضوی با 240 تن تولید پیله تر ابریشم قرار دارد.
وی تصریح کرد: تخم نوغان در 15 سال گدشته با حمایت دولت و پرداخت یارانه، افزایش قیمت نداشته و هرجعبه آن با قیمت 75 هزار ریال توزیع شده است.
داداش پور در خصوص برنامه های احیای نوغانداری گفت: با ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز نوغانداری، تامین نهال توت اصلاح شده و توزیع فراگیر آن در مناطق مستعد کشور و نیز کاشت آن در حاشیه مزارع و نهرها و جوار خانه های مردم، قصد احیای صنعت نوغانداری و تشویق مردم به فعالیت در این زمینه را داریم.
وی افزود: در سال گذشته 16 استان کشور در این زمینه فعال بود و با افزوده شدن 11 استان دیگر ، هم اینک فعالیت های نوغانداری در 27 استان انجام می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مینودشت نیز از آغاز خرید پیله تر کرم ابریشم در استان گلستان خبر داد و گفت: در استان گلستان 10 مرکز خرید در شهرستان های شرقی استان به عنوان مراکز تولید پیله تر ابریشم کار خرید را به صورت توافقی انجام می دهند که پنج مرکز آن در شهرستان مینودشت مستقر است.
محمود پسرکلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دفتر مرکز توسعه نوغانداری استان گلستان در شهرستان مینودشت مستقر است، افزود: خرید پیله تر ابریشم به صورت توافقی و با میانگین قیمت خرید 205 هزار ریال انجام می شود.
وی افزود: امسال چهار هزار و 650 جعبه تخم نوغان در استان گلستان توزیع شده که نسبت به سال گدشته حدود شش درصد کاهش نشان می دهد ولی با توجه به مساعد بودن وضعیت آب و هوایی، برداشت 180 تن پیله تر ابریشم مورد انتظار است که اندکی از تولید پارسال بیشتر است.
پسرکلو خاطرنشان کرد: برای توسعه فعالیت های نوغانداری استان گلستان پارسال شش هزار اصله نهال توت به صورت یارانه ای وبا قیمت هر اصله چهار هزار ریال بین نوغانداران استان توزیع شد.
فعالیت نوغانداری در استان گلستان به منظور تولید پیله ابریشم در شهرستان های شرق استان گلستان از جمله مینودشت، کلاله، رامیان، گالیکش و مراوه تپه از اواخر فروردین و با توزیع جعبه های تخم نوغان در بین نوغانداران آغاز می شود و فرآیند پرورش و برداشت پیله تر حدود 45 روز به طول می کشد.
در استان گلستان حدود 4300 بهره بردار در زمینه نوغانداری و تولید ابریشم فعال هستند که از این تعداد 1700 بهره بردار متعلق به شهرستان مینودشت بوده و به طور کلی حدود 50 درصد فعالیت های نوغانداری استان گلستان در این شهرستان انجام می شود.
1860

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا