تفکیک محدوده‌های قانونی و محله‌های ممنوعه برای بلند‌مرتبه‌سازی

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که به‌زودی ساخت برج‌های بلندمرتبه در تهران و دیگر کلانشهرها از هدایت سلیقه‌ای درمی‌آید. بدین‌ترتیب قوانینی هم از نظر محل مجاز ساخت یک‌بنای بلند، هم از نظر اصول ایمنی و هم اصول زیست‌محیطی باید مدنظر قرار گیرد؛ در غیراین‌صورت، هرکدام از شرایط فراهم نباشد، کمیسیون ماده 5شهرداری با درخواست ساخت موافقت نخواهد کرد. این در حالی است که از حدود یک‌سال و نیم پیش، صدور پروانه بلندمرتبه‌سازی در تهران متوقف است. البته طی این مدت از میان 46درخواست خاص با تعدادی از آنها به‌دلیل شرایط ویژه‌ای که داشته‌اند مثل ساخت هتل برای توسعه گردشگری موافقت شده است. اگرچه از منظر دیگر نیز تأخیر در ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی تاکنون به‌عنوان سدی در روند توسعه شهر بوده است‌ تا جایی که به عقیده مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران بسیاری از درخواست‌های ساخت بناهای 12طبقه به بالا به‌همین‌خاطر معطل مانده‌اند. این معطلی نیز چیزی جز لطمه دیدن حوزه‌های گردشگری، پزشکی، تحقیقاتی، تجاری و… در بر نداشته است.

*ضوابط، گره‌ها را باز می‌کند
در میان بسیاری از شهروندان، بلندمرتبه‌سازی اغلب به‌عنوان یک‌پدیده مخرب زیست‌محیطی، آسیب‌رسان به مسائل عرفی جامعه و موازین شرعی و عامل افزایش ترافیک شناخته می‌شود. درصورتی که اساسا کارشناسان این حوزه همچون حامد مظاهریان معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا حافظی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و طراح برج میلاد، محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و… بلندمرتبه‌سازی را در کلانشهرهای امروزی دنیا امری اجتناب‌ناپذیر می‌دانند. البته بر این نکته نیز تأکید می‌‌کنند که ساخت بناهای بلند باید در چارچوب اصول فنی، زیست‌محیطی، حقوق شهروندی و اقتصادی باشد. از میان این اصول پیروز حناچی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور بر جلوگیری از غلبه انگیزه‌های اقتصادی بر حقوق شهروندی بسیار تأکید دارد. به گفته وی تلاش می‌شود تا مسیر تنظیم ضوابط بلندمرتبه‌سازی به سمتی رود که حقوق شهروندی در مقابله با انگیزه‌های اقتصادی به خطر نیفتد و در تطبیق با اطلاعات بلندمرتبه‌سازی‌ گذشته، ساخت بناهای بلند در پایتخت حداکثر در یک یا 2درصد اراضی شهری مجاز شمرده شود.

*18پهنه مجاز از 55 پهنه موجود
در ضوابط جدیدی که برای بلندمرتبه‌‌سازی‌ تدوین شده و برای ابلاغ در انتظار تصویب نهایی شورای‌عالی شهرسازی است، کروکی مجاز از بابت «مکان» و «مقررات» احداث برج، به شکل ساده ترسیم شده است. برخلاف روال گذشته که مقررات یکدست و روشنی در پروسه صدور این نوع مجوز‌‌های ساختمانی وجود نداشت، در این کروکی، «محدوده قانونی» و همچنین «محله‌های ممنوعه» برای برج‌سازی‌‌های جدید تعیین شده است و باید زمین مورد نظر نیز از یک حداقل مساحت معین برخوردار باشد.
گفتنی است طبق طرح تفصیلی، پایتخت به 4پهنه اصلی شامل «مسکونی»، «کار و فعالیت»، «مختلط» و «سبز و گردشگری» تقسیم‌بندی می‌شود. این 4پهنه برحسب میزان تراکم ساختمانی قابل ارائه به سازنده‌ها، از 55زیرپهنه تشکیل شده است. حال طبق ضوابط جدید بلندمرتبه‌سازی‌، از بین این 55زیرپهنه، فقط در 18زیرپهنه، امکان احداث برج‌ وجود دارد ضمن اینکه این ضوابط، الزاماتی را از نظر مساحت زمین، پیوست‌های مطالعاتی، تعداد طبقه و… مشخص می‌کند.

**ضوابط بلندمرتبه‌سازی در 18 پهنه مجاز
– در 5 زیرپهنه مجاز به ساخت‌وساز بلندمرتبه، حداقل مساحت زمین برای احداث برج باید 2500مترمربع و در 13زیرپهنه دیگر باید 5هزار مترمربع باشد.
– درصورت موافقت شورای‌عالی شهرسازی دست شهرداری در نقاطی از پایتخت که زمین بالای یک‌هکتار- زمین‌های ذخیره- وجود دارد برای صدور مجوز برج‌سازی کماکان باز خواهد بود.
– تمام پروژه‌های برج‌سازی که از هر نظر با شرایط تعیین شده مطابقت دارند، باید پیش از آنکه به مرحله صدور پروانه برسند، ابتدا طرح‌های توجیهی آنها از بابت رعایت ملاحظه‌های زیست‌محیطی، سرانه‌های خدماتی و… در کمیسیون ماده 5مورد بررسی و تأیید قرار بگیرد.
– در کروکی جدید برای برج‌سازی‌های تهران، 4پهنه مخصوص این نوع ساخت‌‌وسازها تعریف شده که حداکثر ارتفاع برج‌ در آنها به‌ترتیب 13طبقه، 14 طبقه، 20طبقه و 40طبقه خواهد بود.
– برای احداث برج بالای 20طبقه، باید حداقل مساحت زمین مورد نظر یک هکتار باشد.
– بلندمرتبه‌سازی در نقاطی از تهران همچون مناطقی که حداکثر تراکم مجاز مسکونی در آنجا 3طبقه است، بخش‌هایی از نیمه جنوبی شهر و همچنین کلیه باغات ممنوع است.
تهرام/1699/1831

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا