از ضرورت توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تا حمایت از خرید شیر تضمینی

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی با حضور در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت بخش کشاورزی، اقتصاد مقاومتی و چالش‌های موجود ارایه کرد و پس از سخنان وزیر جهاد کشاورزی پنج نفر از نمایندگان مواردی را در مورد مشکلات بخش کشاورزی مطرح کردند.
محمدمهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس پس از سخنان وزیر جهادکشاورزی گفت:‌ در موضوع اقتصاد مقاومتی، بخش کشاورزی نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف سیاست‌ها دارد، بنابراین باید به این بخش بیشتر توجه شود.
وی ادامه داد: موضوعاتی مانند تامین غذا، ایجاد امنیت غذا و حفظ اشتغال با بخش کشاورزی در ارتباط است لذا این بخش شایسته حمایت بیشتر است.
نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: در حالی قیمت دام زنده هر کیلو 8 هزار تومان است که قیمت گوشت در بازار تا 35 هزار تومان معامله می‌شود و این در حالی است که قیمت تمام شده باید 20 هزار تومان باشد و بیشتر این سود به جیب دلالان می‌رود و تولیدکننده و مصرف‌کننده زیان می‌بینند.
برومندی افزود: امروز با گذشت سه سال یارانه‌ای از محل هدفمندی به تولیدکنندگان شیرپرداخت نشده است. همچنین بر اثر کم‌توجهی‌ها حدود 40 هزار تن گندم خشک شده است.
وی تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید تقویت و به کمبود نقدینگی در بخش کشاورزی توجه شود و نکته دیگر این که به دلیل آتش‌سوزی در روزهای اخیر حدود 3هزار هکتار از جنگل‌های منطقه پاسارگاد طعمه حریق شد، بنابراین باید سازمان جنگل‌ها تقویت شود.
فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات در مجلس نیز خواهان حمایت از تولید کنندگان زعفران و زرشک شد و گفت:‌ ملی شدن اراضی دیم در اکثر روستاها باعث ایجاد مشکل برای کشاورزان شده است.
وی همچنین خواستار حل مشکل مرغداران و صادرات این محصول به کشورهای همسایه شد.
سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس نیز با بیان این که کشاورزی در اکثر نقاط کشور به صورت سنتی است و همین موضوع باعث هدر رفت آب و زمین می شود، اظهار داشت: به همین دلیل نمی توانیم بهره وری مناسبی از زمین های کشاروزی در کشور داشته باشیم.
وی افزود:‌ واردات بی رویه محصولات کشاورزی و دامی باعث از بین رفتن محصولات کشاورزان داخلی شده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس همچنین خواهان شفافیت در بازار محصولات شد و ادامه داد: یعنی کشاورز با بیشترین زحمت، یک دهم پولی که مصورف کننده برای خرید محصول را پرداخت می کند، دریافت نمی کند.
موسوی لارگانی با بیان این که‌ امیدواریم آمایش سرزمینی را وزارت کشاورزی اجرایی کند،‌ گفت:‌ خرید تضمینی نیز یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است.
وی خاطرنشان کرد: باید ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه ها با بخش کشاورزی وجود داشته باشد و در بحث آبیاری نوین نیز برنامه ریزی داشته باشیم.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز با بیان این که چون کشور کم آبی هستیم باید تناسبی بین الگوهای کشت با منابع آبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد:‌ یکی از اهداف جهاد سازندگی، توسعه روستاها بود ولی متاسفانه پس از ادغام جهاد در کشاورزی بخش توسعه روستایی کم رنگ شد.
وی افزود:‌ قیمت خرید شیر تضمینی در کشور دچار مشکل شده است و دیگر موضوع مهم واردات محصولات تراریخته به کشور است، زیرا احتمال دستکاری ‍ژنتیکی محصولات توسط کشورهای متخاصم و تروریسم بسیار زیاد است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس همچنین خواستار اجرای قانون رفع موانع تولید در بخش کشاروزی شد.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز با بیان این که دو میلیون و 800 هزار تن برنج در داخل کشور تولید می شود ولی اجازه واردات 400 هزار تن برنج داده شده است،‌ تصریح کرد:‌ نباید از دیگر کشورها نخ ابریشم وارد کنیم درحالی که در داخل کشور یک هزار و 100 تن تولید ابریشم داریم.
وی همچنین خواهان حل مشکل کشاوزران و چایکاران شمال کشور شد و گفت: سال گذشته حدود20 هزار تن کیوی روی دست مردم شمال کشور ماند.
سیام**9103** 1336

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا