برداشت کدوی طبی در کازرون آغاز شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
مهرداد بازیار، دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت: میزان تولید این محصول در هر هکتار 40 تن است و پیش بینی می شود تا پایان خرداد ماه جاری که زمان برداشت این محصول است حدود 80 تن کدوی طبی و حدود دو هزار و 400 کیلو بذر فرآوری شده به دست آید.
وی افزود: این نوع کدو علاوه بر مصرف خوراکی، جنبه دارویی هم دارد و بذر فرآوری شده آن به عنوان گیاه دارویی قابل استفاده است و صادرات آن به خارج، برای کشور ارزآوری به همراه دارد.
بازیار ادامه داد: از جمله مزایای کشت این گیاه، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، بازدهی و تولید بالای این محصول در مدت زمان کوتاه نسبت به سایر محصولات است.
بازیار بیان کرد: ریشه گیاه کدوی طبی در مقایسه با سایر محصولات از جمله گوجه فرنگی می تواند آب بیشتری از عمق زمین دریافت کند و برای آبیاری آن به آب کمتری نیاز دارد و این خود به نوعی صرفه جویی در مصرف آب است.
او گفت: برای آبیاری 2 هکتار گوجه فرنگی حدود هشت هزار متر مکعب آب مصرف می شود اما برای کشت 2 هکتار کدوی طبی تنها به سه هزار متر مکعب آب نیاز است.
معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون ادامه داد: شرایط آب و هوایی این شهرستان برای کشت کدوی طبی بسیار مناسب است زیرا این گیاه تنها در دمای بین 12 تا 14درجه جوانه می زند و زمان کشت آن از اوایل بهار آغاز می شود و هنگام برداشت آن پایان فصل بهار است.
کارشناس جهاد کشاورزی کازرون هم بیان کرد: با توجه به بررسی هایی که در مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است، بذر گیاه کدوی طبی برای درمان غدد پروستات و مشکلات مجاری اداری موثر است و افزون بر این از ضایعات این گیاه برای خوراک دام نیز استفاده می شود.
مجتبی هوشمندی ادامه داد: بذر این محصول پس از فرآوری به مراکز تولید داروهای گیاهی تحویل می شود که سود آوری خوبی برای کشاورزان خواهد داشت.
دو نفر از کشاورزان بخش مرکزی شهرستان کازرون که امسال برای نخستین بار مبادرت به کشت این گیاه کرده اند، اظهار داشتند: در سال 94گوجه فرنگی کشت کردیم لیکن امسال با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان برای اولین بار در سطح دو هکتار اقدام به کشت کدوی طبی کردیم.
این دو بهره بردار با ابراز رضایت از کشت این محصول بیان کردند: برای سال آینده میزان سطح زیر کشت را افزایش خواهیم داد زیرا تولید این محصول و به ویژه بذرفرآوری شده آن بسیار مقرون به صرفه است.
شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
7372/ 6118

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا