سمنان با 70هزار اهداکننده مستمر خون، رتبه اول کشوری را دارد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، مجید حسینی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن همایش های این اداره کل افزود: 93 درصد از اهدا کنندگان خون استان را مردان و هفت درصد را زنان تشکیل می دهند و بیمارستان کوثر سمنان به دلیل جراحی قلب باز، بیشترین مصرف خون را در بین مرکز درمانی استان دارد.
وی اظهار داشت : این استان در بخش ارسال پلاسما و اکسل خون به استان تهران رده اول کشور را دارد و در حالی که این استان درسال 93 در جایگاه هفتم کشور قرار داشت.
وی تعداد افراد مراجعه کننده به این نهاد برای اهدای خون در سال گذشته را بیش از 43 هزار نفر اعلام کرد و گفت : این تعداد افزاد بیش از 36 هزار واحد خون به بیماران نیازمند اهدا کردند.
حسینی خاطرنشا کرد : این استان در بخش ارسال پلاسما و اکسل خون به استان تهران رده اول کشور را دارد و در حالی که این استان درسال 93 در جایگاه هفتم کشور قرار داشت.
وی تاکید کرد: براساس 10شاخص کیفی ارزیابی عملکردها پایگاه های انتقال خون، پایگاه های خون در سراسر استان از شرایط بسیار مطلوب و فراتر از حد انتظار قرار دارند.
حسینی با بیان این که مدیریت پایگاه منطقه خون استان ،سال گذشته به عنوان 100مدیر شایسته کشوری برگزیده شد، افزود: در کنگره تجلیل از 100 مدیر شایسته ، مدیریت انتقال خون نشان طلا و درجه ملی مدیریت و رتبه 20 این کنگره را به دست آورد.
وی ادامه داد : استان های سمنان ،مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و فارس مجوز مرکز پلاسمادر کشور را به دست آوردند که امیدواریم با برنامه های منسجم، تولید پلاسما خون در کشور را در پنج سال آینده به 600هزار لیتر برسانیم.
حسینی تصریح کرد : در زمان حاضر 10 تخت خونگیری در استان سمنان فعال است که با کمک هیات دولت 23تخت خونگیری به تشکیلات این اداره کل اضافه خواهد شد.
وی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از یکهزار 800سلول بنیادی از مراکز انتقال خون استان به بیمارستان های سراسر کشور ارسال شد و با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیگر یک تخت اختصاصی در سال جاری در این بخش در درمانگاه امام رضا (ع)شهر سمنان راه اندازی خواهد شد.
وی تصریح کرد : در چهار شهرستان سمنان،شاهرود،گرمسار و دامغان پایگاه های خونگیری برقرار است و با کمک خیرین مهدیشهر پایگاه انتقال خون در این شهرستان تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت : راه اندازی پلاسما و افزایش شاخص اهدا خون بانوان و افزایش آزمایش های طبی از اهداف اساسی این اداره کل در سال جاری قرار دارد.
سالانه بیش از 17 هزار واحد خونی در 9 مرکز درمانی دربیمارستان های استان سمنان توزیع می شود.
/6026/7339

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا