البرز رتبه دوم شهرنشینی و ترافیک برون شهری را در کشور دارد

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، هیربد معصومی در جلسه شورای اداری که عصر سه شنبه در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه در راستای کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری صورت گرفته است، افزود: در البرز 1700 تن زباله عادی، 5 هزار تن نخاله ساختمانی و 8 تن زباله بیمارستانی به صورت روزانه تولید می شود که در برخی بیمارستان های دستگاه دفع پسماند خطرناک را دارند، ولی کافی نیست.
معصومی گفت: بر اساس تکالیف مقرر در قانون 5 ساله توسعه کشور قرار بوده تا پایان سال چهارم در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت باید دفع زباله با روش های نوین صورت گیرد که اکنون به طور کلی برای 15 تا 20 درصد زباله ها این روش تحقق پیدا کرده است.
وی افزود: مهمترین اقدامات صورت گرفته در 22 جلسه کارگروه مدیریت پسماند و 8 جلسه اختصاصی برای پیگیری مصوبات تهیه طرح جامع مدیریت پسماند استان انجام شد همچنین از تمامی نقاط استان به جز شهرستان طالقان جمع آوری پسماندها در حلقه دره توسط شهرداری کرج صورت می گیرد.
معاون استاندار با اشاره به راه اندزی کارخانه کمپوست در البرز عنوان کرد: علاوه بر این احداث واحد بازیافت پلاستیک، صدور مجوز استقرار بازیافت زباله های ساختمانی که با جذب سرمایه گذار این اقدام در دست اجرا است.
وی گفت: واگذاری زیر ساخت های مدیریت پسماند نیز به سازمان همیاری شهرداری های استان انجام شد، ساماندهی مرکز دفن فعلی پسماندها و جنگل کاری، مدیریت و امحا شیرابه های مراکز دفن تا پایان سال جاری صورت می گیرد همچنین فراهم نمودن زیر ساخت های مدیریت پسماندهای عادی نیز از اهم برنامه های استان محسوب می شود.
معصومی با اشاره به اقدامات کارگروه کاهش آلودگی هوا که از تکالیف دولت است افزود: اکنون دو منبع آلاینده هوا در البرز وجود دارد که شامل منبع متحرک که ناشی از حدود 20 درصد ترافیک کشور در استان و50 هزار خودروی فرسوده، 90 هزار دستگاه وسیله نقیله عمومی که عمر بالای 10 سال دارند با میزان مصرف بنزین 2 و نیم میلیون لیتر در روز است.
وی عنوان کرد: منابع ثابت میزان مصرف روزانه نفت و گاز است اعم از نفت سفید، مصرف روزانه نفت کوره ای، مصرف گاز طبیعی می باشد.
معاون استاندار با اشاره به پدیده گرد و غبار در استان البرز گفت: سال 94 حدود 17 روز پدیده گرد و غبار را شاهد بودیم و سال گذشته 254 روز پاک و 109 روز ناپاک و 2 روز بسیار ناسالم گزارش شده است.
وی به اقدامات صورت گرفته در خصوص کنترل آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: 15 کارگروه کاهش آلودگی هوا با حدود 100 مصوبه برگزار شد که تهیه و تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا شهر کرج از اهم این دستورات است.
این مسئول اضافه کرد: تهیه و اجرای برنامه احیا باغ سیب در کرج، تصویب واگذاری هزار هکتار از اراضی حریم شهر کرج برای ایجاد کمربند سبز، افزایش سرانه فضای سبز 1.5 متر در دو سال گذشته در کرج، طر جامع حمل و نقل کلان شهر کرج و محدودیت ترافیک در مرکز شهر کرج و تهیه طرح ایجاد خطوط بی ار تی در کرج نیز در البرز صورت پذیرفته است.
1535

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا