چراغ دامداریها و کشاورزی طبس در حال خاموشی است

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
« مسعود رضا بندگی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تداوم 18سال پدیده خشکسالی در طبس را می‌توان برابر زلزله سال 57 دانست که مرگ خاموشی برای کشاورزان و دامداران است.
شهرستان طبس با 75 هزار نفر جمعیت و 57 هزار کیلومتر مربع مساحت که اغلب آن از عرصه های بیابانی تشکیل شده ، پهناورترین شهرستان خراسان جنوبی و ایران است.
وی با اشاره به کاهش 40 درصدی سطح زیر کشت محصول کشاورزی شهرستان گفت: در سال 84 در سطح 9هزار و 21 هکتار اراضی منطقه انواع محصول باغی و زراعی کشت شده بود که این رقم در سال 94 به پنج هزار و 429 هکتار کاهش یافته است.
وی با اشاره به کاهش تولید شیر گفت: در سال 83 تولید روزانه این فراورده 65 تن بود که امسال این میزان به 30 تن در روز تقلیل پیدا کرده است باید محاسبه کرد در این ارتباط چه تعداد دام از دایره تولید خارج و از بین رفته است .
بندگی ادامه داد: باید محاسبه کرد با خروج این تعداد دام چه میزان سود نصیب واسطه ها و دلالان شده است، اگر کارخانه شیر پاستوریزه در منطقه راه اندازی شود امیدی برای فعالیت دامداران منطقه خواهد بود.
دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی طبس با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص تمدید زمان بازپرداخت وام کشاورزان یادآور شد: « قولی که دادند و بخشنامه ای که صادر شد و اصلاحیه ای که مربوط به استمهال وام کشاورزان بود،اجرایی نشد.»
بندگی ادامه داد: اکنون در این شرایط سود بانک‌ها از هفت تا 16 درصد به 20 تا 21 درصد افزایش پیدا کرده است.
این فعال نظام صنفی امور کشاورزی می افزاید: پیشنهادهای کارشناسی شده‌ ای در این زمینه داریم که شامل تمدید زمان بازپرداخت وام‌های بهره‌برداران، بخشش سود وام ، خرید دام مازاد دامداران، توزیع علوفه رایگان برای تامین خوراک دام، پرداخت تسهیلات کم بهره بلندت مدت برای خرید نژاد با تولید بالا و اصلاح نژاد دام، که در صورت انجام این راهکارها و پیشنهادها، بحران خشکسالی برای دامداران و کشاورزان سبک‌تر خواهد شد.
بندگی با بیان اینکه کشاورزان، تشکل نظام صنفی کارهای کشاورزی را سنگ صبور خود می‌دانند، اظهار کرد: اگر دولت واقعا فکری نکند حداقل، بودجه نهادهای حمایتی را چند برابر کند تا با توجه به تبعات ناشی از خشکسالی کشاورزان حمایت شوند.
وی گفت: از معاون استاندار خراسان جنوبی و فرماندار ویژه طبس می‌خواهیم این مورد را پیگیری کند و به اطلاع مسئولان برساند که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل فقط شعار ندهند، تاکنون کشاورزان منطقه فقط شعار شنیدند و هیچ اقدام عملی ندیده اند.
بندگی با قدردانی از مسئولان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای حضور در منطقه و بازدید از وضعیت کشاورزان و دامداران روستاهای طبس گفت: این بازدیدها باعث خوشحالی کشاورزان شده است و قول هایی داده اند، امیدواریم عملی شود.
وی همچنین از مسئولان وزارت کشاورزی و رییس نظام صنفی کشور خواست از منطقه بازدید میدانی داشته باشند و از نزدیک وضعیت اسفناک کشاورزان را لمس کنند.
شهر طبس در 270کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی از ابتدای سال زراعی 95-94 تاکنون میزان بارندگی در ایستگاه باران سنجی طبس، 36.8 میلی متر ثبت شد.
این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.7میلی متر کاهش دارد ، میزان بارندگی در مدت مشابه بلند مدت (20ساله) در ایستگاه یاد شده 79.1 میلمتر گزارش شده است.
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 تعداد افراد شاغل در بخش کشاورزی شهرستان طبس 47هزار و چهار نفر ( بخش مرکزی 2924 نفر ، بخش دستگردان 769 نفر و بخش دیهوک 1011 نفر ) است، که 21.1 درصد کل جمعیت شاغل شهرستان را شامل می شود.
بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1382 تعداد کل بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان شش هزار و 598 نفر است.
قرار گرفتن طبس در مسیر استان های کرمان ، اصفهان ،خراسان جنوبی، خراسان رضوی و وجود سدهای نهرین ،کریت، دره بید و امکانات ترابری ،ریلی، هوایی و جاده ای می تواند آن را به یکی از قطب های بزرگ اقتصادی و سرمایه گذاری در استان تبدیل کند.
وسعت زیاد و وجود مناطق مختلف آب و هوایی (تنوع اقلیم) باعث شده تا 34 نوع محصول زراعی و 23 نوع محصول باغی که شامل محصول سردسیری ، معتدل و گرمسیری و همچنین پر آبخواه (برنج) است در این شهرستان به عمل آید .
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان 12هزار و 152 هکتار است.
منابع تامین آب کشاورزی شهرستان شامل 213 رشته قنات ، 205 حلقه چاه ، 63 دهنه چشمه و چهار رودخانه کوچک دایمی و فصلی است.
مهمترین محصول زراعی و باغی شهرستان غلات (گندم،جو،ارزن، برنج) سبزی ، جالیز ، سیر، خرما، پسته، زعفران و مرکبات . . است.
طبس یکی از 11شهرستان تابعه خراسان جنوبی است،این استان حدود 800هزار نفر جمعیت دارد که 43درصد آن در روستاها زندگی می کنند.
2047/7217/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا