یک حمام قدیمی در بافق به زورخانه تبدیل شد

‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک :
محمد حسین ارزانش در حاشیه مراسم افتتاح زورخانه قمر بنی هاشم مبارکه بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت ورزش باستانی پنجمین زورخانه بافق که پیش از این یک حمام قدیمی بود با مرمت اهالی، دهیاری و شورای اسلامی روستای مبارکه با همکاری هیات پهلوانی و زورخانه ای استان و شهرستان با تغییر کاربری به زورخانه تبدیل شد.
وی فضای این زور خانه را بالغ بر 150 متر مربع اعلام کرد و افزود: تخریب دیوارهای اضافه ، ایجاد گود زورخانه، جمع آوری لوله و اتصالات مخزن سوخت، برداشتن سرویسهای بهداشتی، ساخت سکوی نشیمن تماشاچیان و مرشد از جمله اقدامات انجام شده در این حمام و تبدیل آن به زورخانه است.
ارزانش بیان کرد: تغییر کاربری این حمام یک سال و سه ماه به طول انجامید.
این مسوول ورزشی گفت: برای اینکه این حمام به سبک زورخانه های سنتی در آید دهیار مبارکه نمونه سنگ را از اصفهان آورده و چون مشابه این سنگ در مرکز استان یزد وجود داشته برای تبدیل به سبک باستانی از سنگ مخصوص یزد استفاده شده است.
وی در ادامه گفت: ورزش باستانی و پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌است.
رییس هیات پهلوانی و زورخانه ای استان یزد با بیان اینکه ورزش باستانی در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف بوده و با اصول زیادی همراه است گفت: تمامی حرکات با اجازه از سادات و پیش کسوتان زورخانه که به رخصت گرفتن معروف هست انجام می‌شود.
این مسوول ورزشی برنهادینه کردن ورزش زورخانه ای تاکید کرد و افزود: این ورزش همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بوده بنا براین جوانان و نو جوانان و مسوولان ورزش استان و کشور باید به ورزش پهلوانی و زورخانه ای که ریشه در فرهنگ غنی اسلامی دارد و سنبل مروت و جوانمردی بوده و هست توجه ویژه داشته باشند.
بیش از 300 باستانی کار در رده های سنی مختلف در پنج زورخانه بافق به فعالیت و ورزش پهلوانی مشغول هستند.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری مرکز استان یزد قرار دارد.
7543/ 6197

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا