آتش سوزی های تابستانی و پاییزه مراتع دغدغه مسئولان البرز است

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از روز جمعه ایرنا،حامد فرضی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری البرز افزود: درکنار این دغدغه بحث ریزگردها ، سیل و خشکسالی را نیز باید اضافه کرد که در چند سال اخیر خشکسالی و تغییرات اقلیم نیز داشتیم .
وی ادامه داد: عمده فعالتی های آبخیز داری در مناطق پر بحران درحال انجام است و در بالادست سد امیر کبیر حوزه آبخیزداری اقدامات خوبی انجام شده و با توجه به سیل سیجان در 130هکتار از ارتفاعات روستای سیجان و خور فعالیت هایی نیز در این زمینه صورت گرفت .
فرضی گفت: وجود 150 نفر شتر در اراضی قارپوز آباد شهرستان نظرآباد از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد .
وی به تاثیر فضاهای سبز در جذب آب اشاره کرد و افزود: نفوذ یک لیتر آب در زمین جنگلی با هفت دقیقه زمان ، در زمین کشاورزی با 46دقیقه و در زمین بدون پوشش با چهار ساعت و شش دقیقه همراه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اضافه کرد: بنابراین نفوذ پذ یری خاک در مرتع بین نفوذ پذیری خاک جنگل و کشاورزی قرار دارد که پوشش گیاهی به عنوان سپر حفاظتی خاک دانه ها و ذرات خاک را در برابر باد حفظ کرده و مانع حمل آنها توسط باد وبه دنبال آن طوفان شن پدیده ریز گردها می شود .
وی یادآورشد: ریزگردها سوغات همسایگان غربی است که باید تلاش کنیم این سوغات را به همسایگان شرقی در اینده ندهیم .
وی از اجرای طرح مدیریت چرا خبرداد که در آن با هدف جلوگیری از چرای غیرمجاز رعایت زمان مناسب ورود دام به مرتع که سبب افزایش رشد رویش گیاه و فرصت لازم برای تولید حداکثر علوفه می شود مورد توجه قرار گرفته است .
8029/ 6155

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا