26 درصد معتادان کشور شیشه مصرف می کنند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا پرویز افشار روز شنبه روز شنبه در حاشینه نشست شورای مواد مخدر استان لرستان در جمع خبرنگاران گفت: تغییر الگوی مصرف و رفتن از مصرف مواد سنتی به سمت استفاده از مواد صنعتی و تولید و پخش آنها در کشور همسایه مقابله با عرضه را با چالش مواجه کرده است.
وی افزود: با توجه به همسایه بودن با کشور افغانستان بیش از 65 درصد از معتادان در ایران نیز تریاک وهروئین مصرف می کنند.
به گفته وی در زمینه درمان کشور ما در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.
افشار اضافه کرد: اگر مداخلات درمانی جایگزین وجود نداشته باشد ، معتادینی که سوء مصرف مواد مخدر داشته ، برای دسترسی و بهره مند شدن از خوشی بعد از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها به سمت رفتارهای پر خطر و تزریق حرکت می کنند که ماحصل آن بیماری های عفونی و سایر موارد دیگر است.
وی ادامه داد:براساس سرشماری سال 90 در کشور بیش از یک میلیون و 325 هزار معتاد وجود داشته که 9 درصد آن را زنان و91 درصد را مردان تشکیل می دهند.
معاون کاهش تقاضا وتوسعه مشارکت های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی در حال سپری شدن است، افزود: حدود پنج سال پیش شیوع مواد آمفتامین و محرک در جمعیت معتادان کشور سه تا پنج درصد بود اما اکنون این رقم به 26 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: این تغییر الگوی مصرف موادمخدر یک پدیده جهانی است که در اکثر دنیا اتفاق افتاده است و در جامعه مصرف کننده ما نیز بی تاثیر نیست.
معاون کاهش تقاضا وتوسعه مشارکت های ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بیش از هفت هزار مرکز سرپایی ترک اعتیاد و یکهزار و230 مرکز اقامت در کشور وجود دارد.
افشار بیان کرد: همچنین 17 مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت کرده که معتادان متجاهر در آنها نگهداری می شود.
وی با بیان اینکه در سند ملی پیشگیری از اعتیاد، آموزش و پرورش از شرکای کلیدی ماست گفت: این سند بر چند فضای اصلی تکیه دارد؛ فضای نخست منزل است بعد ضاهای آموزشی هستند که بخش اصلی آن در اختیار آموزش و پرورش است.
به گفته وی فضای بعدی، دانشگاه‌ها بوده و متولی آن وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند و فضای کاری، اداری و صنعتی نیز از جمله فضاهایی هستند که با آنها سر و کار داریم.
افشار ادامه داد: اخیرا فضای مجازی هم به این فضاهای چهارگانه اضافه شده است.
7273/6060

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا