ضعف قانون در برابر تحقق برنامه های برخورد و پیشگیری در مبارزه با مواد مخدر در لرستان

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، سید سعید شاهرخی، عصر شنبه در جلسه مشترک کمیته های پیشگیری و درمان و مشارکت های اجتماعی، به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه با رفع موانع، سرعت بیشتری در خصوص مبارزه با مواد مخدر خواهیم داشت، گفت: یکی از مشکلات اساسی برای تحقق برنامه های برخورد و مقابله در مبارزه با مواد مخدر،ضعف قانون بوده و تلاش گسترده مسئولان دستگاه های اجرایی را در این زمینه می طلبد.
وی ادامه داد: اتکای اصلی نظام جمهوری اسلامی بعد از خدا، سرمایه های اجتماعی و مردم هستند.
شاهرخی همچنین با اشاره به تقویت هرچه بیشتر سازمان های مردم نهاد در جامعه، گفت: مردم نقش اساسی در حل مسایل جامعه داشته و برای ارتقاء این سازمان ها، بدنبال تشویق مردمی هستیم.
وی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در جامعه با حضور مردم به طور حتم قابل حل خواهد بود، گفت: سازمان های فعال در مشکلات جامعه، تاثیر گذار بوده و تا رسیدن به نقطه هدف راه طولانی در پیش داریم.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان در ادامه این جلسه با بیان اینکه استان لرستان در زمینه مبارزه با این پدیده شوم، متحمل هزینه های سنگینی در این حوزه شده است، گفت: در راستای مبارزه با مواد مخدر، تعداد 56شهید و 38جانباز سهم این استان بوده که در صورت پیشگیری و مقابله سلامت جامعه تضمین می گردد.
غلامرضا آقامیرزایی با اشاره به 208جلسه مرتبط با مبارزه مواد مخدر در استان در سال گذشته، بیان کرد: در سال 94 هفت شهرستان از استان فاقد مرکز اقامتی میان مدت برای مددجویان بوده که با تلاش و همت مسئولان ستاد در مدت سه ماه تعداد 22مرکز به مراکز اقامتی استان اضافه و در حال حاضر 155 مرکز در استان فعال است.
وی گفت: در سال گذشته سه هزار 693کیلوگرم کشف مواد مخدر، دستگیری 300قاچاقچی،188نفر حمل کننده،974نگهدارنده و متلاشی کردن119 باند تهیه و توزیع، به انجام رسیده است.
دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان با اشاره به آموزش 150هزار نفری پیشگیری از اعتیاد در استان، گفت: نزدیک به 700میلیون برای اجرای این طرح پیش بینی شده است، که با تامین حداقل نیمی از این بودجه و با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبلغ 100میلیون از اعتبار استانداری لرستان، به این طرح اختصاص داده خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال 94 نسبت به سال گذشته تخصیص 100درصدی اعتبارات در ستاد عملی شده و پیش بینی برای دو برابر شده اعتبار در سالجاری را طلب می کنیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خرم آباد در ادامه این جلسه با بیان اینکه دستگاه قضا، در حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر، حضور کامل دارد، گفت: مرکز ماده 16 مددجویان در استان با ظرفیت محدود فعالیت کرده اما برخی از مردم استان از نظر مالی ضعیف بوده و توانایی برای نگهداری در این مراکز را ندارند.
سعید رازانی همچنین با اشاره به اینکه دستگاه قضا، دستور پلمپ و جمع آوری معتادین بصورت شبانه روزی را با کمک شهرداری ونیروی انتظامی، انجام می دهد، گفت: یکی از مشکلات در مجازات فروشندگان مواد مخدر، به کشف مواد بستگی داشته و متخلفان با احساس خطر، مواد مخدر را امحا کرده و عملا نمی توانیم موادی را کشف و تعیین جرم کنیم.
وی با بیان اینکه خورده فروشان مواد مخدر، نباید با کشف مواد، مجازات شده، بلکه در حین ارتکاب، جرمش ثبت و مجازات شوند، گفت: مصادره اموال فروشندگان مواد، منوط به تحقیق و مشخص شدن و جمع آوری اموال از سوی فروش مواد مخدر بوده و در حین دستگیری در اتومبیل حتی در صورت بنام نبودن آن خودرو، دستگیر وضبط اموال بشوند.
وی در خصوص آزمایش مواد مخدر و اثبات نشدن فرد مبتلا به مواد در صورت اختلال و ناخالصی، گفت: این مورد در اثبات جرم و کاهش مجازات برای مجرم تاثیرگزار بوده و نمی توانیم فرد مبتلا را مجرم دانسته و ملاک برای اثبات، صادق بودن فرد است.
/6001/3210

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا