عزاداری مردم قم به مناسبت شهادت امام علی(ع) در حرم حضرت معصومه(س)

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا، در بیست و یکمین روز ماه مبارک رمضان در سالروز شهادت حضرت علی(ع) نخستین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) برای عرض تسلیت به بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) مشرف شدند و ضمن زیارت، در آیینی به همین مناسبت شرکت کردند.
در ابتدا، آیین ترتیل خوانی قرآن کریم توسط نوجوانان در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه برگزار شد و پس از آن مداحان اهل بیت(ع) در رثای مولای متقیان علی(ع) به مرثیه سرایی پرداختند و عزاداران بر سر و سینه زدند و در سوگ مولای خود اشک ماتم ریختند.
هم چنین دراین آیین حجت الاسلام زهیری از خطیبان در رابطه با سیره و زندگانی امام علی(ع) و خاندان عصمت و طهارت(ع) مطالبی را بیان کرد و گفت: همه ما باید حضرت علی(ع) را الگو و سرمشق زندگی خود قرار دهیم و زندگی علوی داشته باشیم.
در پایان این آیین، عزاداران نماز ظهر و عصر را به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) و امام جمعه قم در شبستان امام خمینی اقامه کردند و پس از آن نیز آیین ترتیل خوانی قرآن کریم، جزء 21 برگزار شد.
به همین مناسبت آیین های سوگواری و عزاداری در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزادگان(ع)، مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها، دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم و بیوت مراجع عظام تقلید برگزار شد و خطیبان ضمن مرثیه سرایی، بر پیروی از راه ائمه اطهار(ع) و گسترش فرهنگ علوی در جامعه تاکید کردند.
به همین مناسبت حرم مطهر حضرت معصومه و خیابان ها و معابر سیاهپوش و پرچم های مشکی بر سر در مغازه ها و منزل ها نصب شده است و عصر امروز ساعت 19 دسته عزاداری از بیت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در خیابان شهدا به سمت حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) حرکت می کند.
در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال 40 هجری قمری در حالی که امام علی(ع) در مسجد کوفه و اقامه نماز صبح در سجده بودند، ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مبارکش وارد آمد که در این حال آن حضرت(ع) فرمودند: «فزت و رب الکعبه، به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم.»
سرانجام حضرت علی(ع) در 21 ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری به شهادت رسیدند و بارگاه ملکوتی آن امام همام(ع) در نجف اشرف میعادگاه عاشقان حق و حقیقت شد.
7406/ 1175

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا