مواد مخدر سالانه یکصد هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور ضرر می زند

قایم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در کنار سودی که سوداگران از خرید و فروش مواد مخدر کسب می کنند، سالانه یکصد هزار میلیارد ریال نیز به اقتصاد کشور ضرر وارد می کنند.

علیرضا جزینی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار کرد: امروز مواد مخدر به عنوان اولین آسیب در جامعه قلمداد می شود به طوریکه 55 درصد علت قتل ها، 65 درصد علت همسر آزاری ها و 35 درصد کودک آزاری ها، مواد مخدر عنوان شده است.

 

وی با اشاره به رشد مصرف مواد مخدر صنعتی، گفت: در سال 86 مصرف مواد مخدر صنعتی سه درصد بود که در حال حاضر به 26 درصد افزایش یافته است.

 

وی یادآور شد: مواد مخدر در 210 هزارهکتار از اراضی افغانستان کشت می شود و  پیش بینی می شود هفت هزار تن تریاک و 650 تن هرویین در این کشور تولید شود که یکی از مقاصد آن ایران است.

 

جزینی تاکید کرد: نگاه نظام جمهوری اسلامی به موضوع مواد مخدر نگاه ویژه‌ای است؛ رهبر معظم انقلاب 11 سیاست کلی در این مورد ابلاغ کرده اند اما متاسفانه با گذشت هشت سال از این ابلاغیه مشکلات ما در این حوزه زیاد شده و این به دلیل فعالیت شدید دشمن است .

 

وی کنترل ورود پیش سازها در مقابله با مواد مخدر صنعتی را مساله مهمی دانست و گفت: خوشبختانه کشفیات خوبی در این زمینه انجام گرفته اما کافی نیست .

 

وی افزود: 70 درصد کشفیات مواد مخدر در مرز و حاشیه مرزها اتفاق افتاده و ما هنوز نتوانسته ایم مرزها را به طور کامل مسدود کنیم، اما تلاش های خوبی در این خصوص انجام گرفته است.

 

وی تاکید کرد: سه هزار و 750 شهید و 12 هزار مجروح و جانباز حاکی از تلاش ها برای مبارزه با مواد مخدر است.

 

جزینی سود جهانی حاصل از تجارت مواد مخدر را 465 میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: سه میلیارد دلار از این مبلغ از آن سوداگران ایرانی است .

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: یکی از نقاطی که می‌تواند انقلاب و نظام ما را تهدید کند بحث اعتیاد و آسیب های ناشی از آن است که خوشبختانه امروز مسئولان امر اشراف خوبی بر این موضوع دارند.

 

سعید شبستری اظهار کرد:  دولت توجه ویژه‌ای به بحث آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد دارد و مدیریت استان آذربایجان شرقی نیز با حساسیت ویژه ای این بحث را تعقیب می کند و تدابیر لازم برای احیای فعالیت های ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.

 

نصرتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی و روسای کارگروه‌های تخصصی این شورا هم در این جلسه گزارشی از وضعیت اعتیاد و اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با این پدیده را ارایه کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا