بحران جدی آب در شهرک‌های صنعتی اصفهان

پایگاه خبری ارک:اصفهان

 محمدجواد بگی مدیرعامل شهرک های صنعتی اصفهان در نشست خبری ستاد هماهنگی روز نکوداشت صنعت و معدن اصفهان اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نسبت به سایر استان‌ها در مقام اول بوده و تعداد شهرک‌هایی که وارد مرحله عملیات شده‌اند، 68 شهرک صنعتی در سطح استان اصفهان است.

وی افزود: از تعداد 68 واحد شهرک صنعتی در سطح استان اصفهان، 41 شهرک در قالب شهرک‌های صنعتی مشغول هستند،27 شهرک در قالب ناحیه‌ای و 6 شهرک صنعتی نیز خصوصی هستند که از جمله این شهرک‌های خصوصی می‌توان به شهرک‌های صنعتی محمودآباد در شاهین‌شهر، فولاد در لنجان و شهرک سایپا در گلپایگان اشاره کرد.

محمدجوادبگی تصریح کرد: امسال با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که توسط مقام معظم رهبری برای امسال نام‌گذاری شده است شرکت شهرک‌های صنعتی یک درصد سهم توسعه تولید را به 10 درصد افزایش داده است.

وی تأکید کرد: یکی از مباحثی که به‌ عنوان چالش برای این شرکت مطرح است عدم وجود آموزش‌های لازم برای مدیریت واحدهای شهرک صنعتی است که متأسفانه بسیاری از مدیران این واحدها از آموزش‌های لازم و کافی برای این‌ کارهای صنعتی برخوردار نیستند.

بگی اضافه کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان برای کمک به حل شدن این مسأله، برای 10 هزار نفر از این افراد بسته‌های آموزشی در نظر گرفته شد که این بسته‌های آموزشی متناسب با نوع فعالیت این افراد در نظر گرفته شد و به آن‌ها ارائه شد.

وی در خصوص طرح رونق بنگاه‌ها گفت: طرح رونق بنگاه‌ها ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده و امید است با این طرح که 5 درصد یارانه سود تسهیلات همراه است بنگاه‌ها موفق شوند به چرخه‌های تولیدی بازگردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطر نشان کرد: طرح تکاپو برای سال جاری در نظر گرفته‌ شده که متولی اصلی آن اداره کار و تعاون است و در زمینهٔ ارزش‌افزوده تولیدات، برنامه‌ریزی‌ شده تا با آموزش‌های تخصصی بخش عمده‌ای از این طرح در استان شناسایی شود و بالغ‌ بر 35 هزار نفر مشغول کار شوند.

وی در خصوص شهرک فناوری استان اصفهان گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان طی 8 سال گذشته ضمن فراهم آوری زیرساخت مناسب برای استقرار واحدهای فناور تولیدی، خدماتی و مشاوره‌ای زمینه ارائه حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم جهت ایجاد کسب کارهای تولیدی خرد، کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری‌های جدید را در این شهرک صنعتی فناوری را فراهم آورده است.

بگی در خصوص بخش‌های این شرکت اضافه کرد: مرکز خدمات فناوری کسب‌وکار، مراکز خدمات عمومی و فرهنگی، مجموعه آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیق و توسعه، مجموعه کارگاه‌های نمونه‌سازی و واحدهای صنعتی دانش‌بنیان از جمله بخش‌های شهرک صنعتی فناوری اصفهان است.

وی در ادامه بیان کرد: فاز یک این شهرک 60 هکتار، فاز عملیاتی 30 هکتار و افق توسعه این شهرک صنعتی 600 هکتار است که موقعیت جغرافیایی این شهرک کیلومتر 39 آزادراه اصفهان، تهران است و ساخت کامل این شهرک در مراحل پایانی است که به‌ زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در خصوص فن بازار منطقه‌ای در اصفهان خاطر نشان کرد: فن بازار منطقه‌ای از سال 92 به کمک پارک پردیس تهران در استان اصفهان در راستای ترویج فرهنگ فن در بازار تشکیل شد که اساس‌نامه این فن بازار در دست بررسی برای تصمیم‌های نهایی است.

وی تأکید کرد: 20 درصد از شهرک‌های صنعتی روزانه بیش از 150 مترمکعب پساب داشتند که برای کمک به بحران آب تصفیه‌خانه‌ای به این پساب‌ها متصل شد که این تصفیه‌خانه‌ها پساب‌ها را در حد آب شرب تصفیه می‌کنند.

بگی در خصوص چالش‌های این شرکت عنوان کرد: عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند اداره گاز، آب، شرکت برق، قاچاق و واردات بی‌رویه، تحریم‌ها و بحران آب از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان است.

وی اضافه کرد: بعضی از واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی در استان اصفهان به دلیل تحریم‌ها و وجود نداشتن یک قطعه در کل کشور، از چرخه تولیدکنندگان خارج شدند و به سراغ کارهای دیگری رفتند که به صنایع مربوطه لطمه‌های زیادی خورد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در خصوص بحران آب گفت: در استان با بحران آب مواجه هستیم که این بحث دامن‌گیر تمامی شهرک‌های صنعتی در استان شده است که نسبت به مقدار نیاز این شرکت‌ها، تنها 30 درصد آب به این شهرک‌ها می‌رسد.

وی در پایان عنوان کرد: به دلیل نبود آب کافی در سفره‌های زیرزمینی نیز دیگر آبی وجود ندارد و قطعاً باید مسأله آب را به‌ طور جدی پیگیری کرد چراکه شهرک‌های صنعتی بدون آب نمی‌توانند کار کنند پس همه باید بیندیشیم و در این زمینه گام مؤثری برداریم.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا