روزانه 10 بیمار مرگ مغزی با اعضای سالم به خاک سپرده می شوند

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از خبرنگار ایرنا ، دکتر داوود حدادی سه شنبه درهمایش اهدای عضو و بیماران مرگ مغزی در شیراز افزود: بررسی ها نشان می دهد سالیانه در کشور پنج هزار تا هشت هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای، سکته مغزی و دلایل دیگر دچار مرگ مغزی می شوند، اما تنها 700 خانواده برای پیوند اعضا رضایت می دهند.
به گفته وی دست کم باید 50درصد یعنی دو هزار و 500 تا چهار هزار نفر از این موارد به مرحله پیوند برسند که این مواردبا مشکلاتی همراه است .
حدادی با بیان اینکه باید در زمینه اهدای عضو فرهنگسازی شود گفت: این امرتنها مربوط به وزارت بهداشت نیست همه ارگان ها و سازمان ها و افراد، به ویژه اصحاب رسانه، مطبوعات و صدا و سیما می توانند در این امر خیر ایفای نقش کنند.
حدادی با اشاره به اینکه همکاران واحد فراهم آوری اعضا، وظیفه مهم گرفتن رضایت از خانواده ها را انجام می دهند آنها را افرادی بسیار دلسوز و متعهد معرفی کرد و ادامه داد: این همکاران با وجود مسائل مختلف، باید از روش های جدید برای گرفتن رضایت از خانواده های مرگ مغزی استفاده کنند و در امر فرهنگسازی اهدای عضو، مشارکت فعال داشته باشند.
دبیر علمی سمینار اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی گفت: اقدامات در حال انجام برای سرعت بخشیدن به چرخه اهدای عضو در اداره بیماران خاص و با همکاری بخش پیوند اعضا شامل ایجاد سامانه ای برای ثبت موارد بیمار مرگ مغزی در واحد پایش سلامت ، ایجاد سطح دسترسی برای بخش پیوند اعضا و اداره بیماری های خاص و تشکیل تیم تایید مرگ مغزی در سطح شهرستان های قطب درمانی استان شامل شهرستان های مرودشت، کازرون، آباده، فیروزآباد، داراب است.
رییس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بخشنامه وزیر بهداشت با موضوع شیوه نامه ابلاغی برای بخش مراقبت های ویژه و اورژانس، آمار پیوند در سال94 و بعضی از مفاد این شیوه نامه را به حاضران ارایه داد و افزود: سال 94 در استان فارس، 523 مورد پیوند کبد ، به صورت میانگین ماهانه بیشتر از 43مورد و 345مورد پیوند کلیه ، به صورت میانگین ماهانه بیشتر از 28مورد انجام شده است .
این همایش با همکاری بخش پیوند اعضای مرکز آموزشی درمانی نمازی و واحد بیماری های خاص معاونت درمان برای پزشکان، پرستاران و رابطان پیوند اعضای مراکز درمانی برگزار شد.
6113 /1876

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا