خبرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (يكم مردادماه)

پایگاه خبری ارک اصفهان:

خبرهای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (يكم مردادماه)

 

 تجربه یک روز خوب در “سه شنبه های بدون خودرو”
تابلوهای تبلیغات شهروندی شهر اصفهان از 31 تیرماه به مدت 15 روز به موضوع “سه شنبه های بدون خودرو” اختصاص یافته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دبیر کمیته فرهنگ شهروندی با بیان این مطلب گفت: ۳۰۰ تابلوی تبلیغات شهروندی شهر اصفهان به موضوع “سه شنبه های بدون خودرو” اختصاص یافت.
سعید امامی اظهار داشت: این دوره از تبلیغات شهری با موضوع “سه شنبه های بدون خودرو” با شعار “یک روز خوب؛ 2 چرخه/ 3 شنبه/ 4 باغ” طراحی شده که از 31 تیرماه به مدت 15 روز بر روی تابلوهای تبلیغات شهری نصب خواهد بود تا فرهنگ استفاده از دوچرخه را برای شهروندان بیش از بیش نهادینه سازد.
وی افزود: کمیته فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با همکاری پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان در قالب شعار “هوای اصفهان را داریم” به هواداری از شهر اصفهان و کمک در راستای بهبود هوای این شهر پرداخته که در این راستا برنامه های مختلفی را ویژه فصل تابستان برنامه ریزی کرده اند که بیان موضوع استفاده نکردن ازخودرو در روزهای سه شنبه و ارائه طرح های تبلیغات شهری در این راستا صورت گرفته است.
دبیر کمیته فرهنگ شهروندی خاطرنشان کرد: موضوع های تابلوهای تبلیغات شهری هر ۱۵ روز تغییر می کند که هر دوره به موضوع خاص شهروندی اختصاص می یابد که این کمیته در فصل تابستان به موضوع استفاده از دوچرخه و عابر پیاده به صورت محوری خواهد پرداخت.
گفتنی است؛ علاقه مندان برای دریافت هر یک از طرح های تبلیغات شهروندی می توانند به سایت esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

از سوی کمیته فرهنگ رسانه/
 سواد رسانه ای در پارک های شهر اصفهان آموزش داده می شود
سواد رسانه ای در قالب برنامه “رسانه خوب” از سوی کمیته فرهنگ رسانه در پارک های شهر اصفهان به شهروندان آموزش داده می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، افزایش آگاهی و آموختن سواد رسانه ای به عنوان دو اصل مهم برای گذر ایران از دوره مدرن به پست مدرن است.
کمیته فرهنگ رسانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر این باور است که هر رسانه نه فقط معایبی که نقاط قوتی هم دارد که در بسیاری از مواقع پنهان بوده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
باید توجه داشت که رسانه در همه زمان ها به معنای تهدید و آسیب نیست؛ اما باید پذیرفت بیشتر زمان هایی که به رسانه و فضای مجازی توجه شده؛ نگاه به نیمه خالی لیوان یعنی ضررهای آن بوده است.
کمیته فرهنگ رسانه در همین راستا با هدف افزایش سواد رسانه ای در حوزه دانش و اخلاق؛ به ارائه طرح و برنامه ای شاد و آموزنده با عنوان “رسانه خوب” اقدام کرده است.
آموزش توجه به نکات مثبت اینترنت و فضای مجازی با نگاهی متفاوت به این مقوله از جمله محتوای برنامه رسانه خوب است که از سوی کمیته فرهنگ رسانه ارائه می شود.
“رسانه خوب” نامی متفاوت از زبان تصویر برای معرفی خوبی های رسانه و فضای مجازی است که به زودی در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در پارک های شهر اصفهان اجرا خواهد شد.
پارک های سطح شهر به عنوان یک پاتوق اجتماعی برای تفریح خانواده ها و جوانان می توانند تأثیراتی را در افزایش سطح سواد رسانه شرکت کنندگان برنامه که به طور معمول خانواده ها هستند، در پی داشته باشند که به همین منظور تعداد 20 پارک برای این برنامه انتخاب شده اند.
کمیته فرهنگ رسانه با شعار “آگاهی رسانه ای سبب زیباتر شدن زندگی می شود” در قالب برنامه رسانه خوب، افراد حاضر در پارک ها که مشغول استراحت و تفریح در کنار کانون خانواده هستند را به دیدن کلیپ های کوتاه و معرفی سایت ها و کانال های مفید در تلگرام دعوت می کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

در موزه هنرهای معاصر انجام می شود/
 افتتاح دو نمایشگاه “مروری بر نقاشی قهوه خانه ای” و “پیشگامان هنر معاصر”
دو نمایشگاه “مروری بر نقاشی قهوه خانه ای ایران” و “پیشگامان هنر معاصر ایران” در تاریخ پنجم مردادماه ساعت 19 در موزه هنرهای معاصر افتتاح می شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، موزه هنرهای معاصر اصفهان در ادامه برگزاری نمایشگاه هایی که بر مبنای یک برنامه ریزی صحیح و با هدف گذاری و تعیین استراتژیک به منظوررسیدن به یک نمایشگاه تاثیرگذار در فضای تجسمی شهر بوده، دو نمایشگاه ویژه مردادماه برگزار خواهد کرد.
موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در ماه های اخیر به برگزاری نمایشگاه شکستنی در حیطه هنرهای مفهومی به ویژه هنر سرامیک و نمایشگاه چاپ لهستان به عنوان هنری که در اصفهان چندان جایگاهی ندارد و هنرمندانش مشهور نیستند و تکنیک های متنوع آنرا نمی شناسند همراه کارگاه ها و فیلم های نمایشی اقدام نمود.
نمایشگاه آثار نقاشان قهوه خانه ای ایران و مروری بر آثار بزرگان و چهره های شاخص و تاثیر گذار آن به منظور دیدن نقاشی ایرانی و ایجاد فرصتی برای مطالعه آن، از جمله نمایشگاه هایی است که در مردادماه برگزار می شود.
آثاری از هنرمندان صاحب نام نقاشی قهوه خانه ای چون حسین قولر آغاسی، فتح اله قولر آغاسی، محمد مدبر، حسین همدانی، محمد فراهانی، علی اکبر لرنی، عاس بلوکی فر، حسین اسماعیل زاده و جواد عقیلی در نمایشگاه “مروری بر نقاشی قهوه خانه ای ایران” به نمایش در می آید.
در نقاشی ایرانی و فضای سنتی ما، نقالی خوانی و پرده خوانی ها به چشم مردم ایران آشناست و در فضای مذهبی آنها را دیده اند و زمینه خوبی برای گفتگو و نقد و بررسی و الهام گرفتن برای خلق آثار جدید بر پایه این نوع نقاشی می تواند فراهم گردد.
در کنار این نمایشگاه ، نمایشگاه دیگری با عنوان نمایشگاه “پیشگامان هنر معاصر ایران” برنامه ریزی شده که این نمایشگاه صرفا نقاشی نیست بلکه در عرصه هنر پیشرو ایران به آثار حجم و مجسمه و این قبیل کارها هم می پردازد.
موزه هنرهای معاصر برای اینکه معاصریت خودش را حفظ کند و آن فضای هنر معاصر ایران را هم بتواند انعکاس دهد و بتواند برای رخدادهای هنر پیشگام ایران ، با هنرمندان گفتگو کند، این نمایشگاه را برگزار خواهد کرد.
آثاری از بزرگانی چون پیلارام، سهراب سپهری، صادق بریرانی، صادق تبریزی، حسین محجوبی، لیلا متین دفتری، احمد اسفندیاری و ابراهیم جعفری در معرض دید علاقمندان و هنر دوستان قرار می گیرد.
نمایشگاه های “مروری بر نقاشی قهوه خانه ای ایران” و “پیشگامان هنر معاصر ایران” در تاریخ پنجم مردادماه ساعت 19 در محل موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع در خیابان استانداری افتتاح می شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 تقویت هوش هیجانی و تفکر خلاق در مسابقات هفتگی “نون و پنیر و بازی”

مسابقات” نون و پنیر و بازی” با هدف ارائه الگو و تفریح سالم، تقویت هوش هیجانی، کارگروهی و تفکر خلاق از سوی خانه خلاقیت و بازی های فکری در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، صفیه سادات موسویان رئیس خانه خلاقیت و بازی‌های فکری درباره برگزاری این مسابقات گفت: در این بازی‌ها، انواع مختلفی مد نظر قرار گرفته و تلاش ما این است که هم بازی‌های جدید و هم بازی‌های قدیمی را در اجرای آن مد نظر قرار دهیم.

سید ابراهیم حسینی مدیر امور تفریحی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، با بیان اینکه خانه خلاقیت و بازی‌های فکری خانه تخصصی بازی در این شهر به شمار می‌رود، اظهار داشت: در این مرکز سه محور اصلی تربیتی، درمانی و تفریحی مد نظر است و همه برنامه‌های صورت گرفته، در این راستا اجرایی می‌شود.
عالی‌دوست طراح، تولیدکننده و داوربازی سنگ‌چین با اشاره به اینکه بازی این هفته به نام بازی سنگ‌چین یا همان بازی مانکالا برگزار شد، افزود: این بازی یکی از بازی‌های قدیمی بوده و جزء 10 بازی محبوب تخته‌ای دنیا محسوب می‌شود. این بازی آفریقایی است و هرساله در مسابقات سراسری زیادی در سطح ملی برگزار می‌شود.
وی بیان داشت: مانکالا در زبان آفریقایی به معنای “سنگ بزرگ” است، که اشاره به دو حفره بزرگ در سمت راست و چپ صفحه بازی دارد که محدوده بازی هر بازیکن شامل یک ردیف 6 تایی از حفره‌های کوچک و یک حفره بزرگ در سمت راست هر بازیکن است که انتخاب بازیکن نخست در آن توافقی بوده و بازی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه رنگ مهره‌ها هیچ تاثیری در چینش آنها و روند بازی ندارد، تصریح کرد: در ابتدا هر یک از حفره‌های کوچک شامل چهار مهره است که پس از آماده شدن زمین بازی، بازیکن شروع کننده یکی از شش حفره محدوده بازی خود را به دلخواه انتخاب می‌کند.
عالی‌دوست بیان کرد: بازیکن شروع کننده پس از آن، تمامی سنگ‌های آن را برمی‌دارد و هر یک از آنها را به ترتیب در یکی از حفره‌های بعدی قرار می‌دهد به طوریکه حفره انتخابی خالی و هر یک از چهار حفره بعدی یک مهره اضافه شود.
وی ادامه داد: بازیکن دوم نیز به همین ترتیب یکی از حفره‌های دلخواه محدوده خود را انتخاب کرده و آنها را به حرکت درمی‌آورد و در هر دور بازی در صورتیکه مهره آخر در ظرف بزرگ انداخته شود، بازیکن اجازه دارد یک دور دیگر نیز بازی کند.
وی تصریح کرد: باید در نظر داشت هیچ بازیکنی نمی‌تواند مهره‌ای در حفره بزرگ رقیب بیاندازد بلکه در این حالت باید از آن حفره گذشته و مهره‌هایش را به ترتیب در حفره‌های کوچک بعدی در محدوده رقیب قرار دهد.
گفتنی است؛ علاقه مندان به شرکت در مسابقات “نون وپنیر وبازی” می‌توانند با حضور در محل خانه خلاقیت و بازی های فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان واقع در هشت بهشت شرقی، هر پنجشنبه تا 27 شهریورماه از ساعت 16 تا 20 به رقابت با یکدیگر بپردازند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رییس خانه کودک بیان کرد:
 بیان اهمیت موضوع ادبیات کودک و عامه در برنامه “زیر گنبد کبود”
ویژه‌برنامه زیر گنبد کبود از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در روزهای پایانی تیر امسال، خانواده‌های اصفهانی را گرد یکدیگر جمع کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ویژه‌برنامه زیر گنبد کبود با موضوع کودک و ادبیات عامه با همکاری خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در مجموعه باغ غدیر اصفهان برگزار شد. این برنامه که از تاریخ 28 تیرماه تا 2 مرداد برگزار می‌شود، در طی چند شب اجرای خود توانسته خانواده‌های زیادی را برای تماشا و اجرای بازی‌های مختلف همراه با داستان به مجموعه باغ غدیر دعوت کند.
رییس خانه کودک اصفهان پیرامون اجرای ویژه‌برنامه زیر گنبد کبود در باغ غدیر اصفهان اظهار داشت: این برنامه به مناسبت روز ملی ادبیات برگزار شده است؛ هدف اصلی ما این است که بتوانیم کودکان و خانواده‌ها را با ادبیات عامه که اکنون در حال فراموشی بوده بیشتر آشنا کنیم. بنا بر اهمیت موضوع ادبیات عامه گزیده‌ای از ادبیات عامه را انتخاب کردیم.
وی افزود: دلیل انتخاب موضوع ادبیات عامه و تشکیل این نمایشگاه، آن است که اکنون در جامعه مادران و پدران آشنایی زیادی بر مبحث لالایی ندارند و باید گفت که این هنر دیگر همچون قدیم مورد استفاده خانواده‌ها قرار نمی‌گیرد.
رییس خانه کودک تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد این بوده ایم که قصه‌گویی به دست فراموشی سپرده شده و این اتفاق جالبی نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در حال حاضر مفهوم شعر دیگر در کانون توجهات خانواده نیست و باید برای رفع مشکلاتی از این دست، اقدامات موثری صورت داد.
مدیر فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان درباره برگزاری این ویژه‌برنامه در اصفهان اظهار داشت: ویژه‌برنامه شهری زیر گنبد کبود که به مدت 5 شب در باغ غدیر اصفهان برگزار می‌گردد با محوریت کودک و ادبیات کودک برنامه‌ریزی شده است.
محمدمهدی کریمی افزود: در این برنامه سعی شده تا مطالب با مولفه‌های گوناگون به کودکان و خانواده‌ها ارائه شود و در مجموع تلاش بسیاری برای برپایی آن صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه این برنامه به عنوان الگویی برای شهروندان اصفهانی قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: ویژه‌برنامه “زیر گنبد کبود” با موضوع کودک و ادبیات عامه به عنوان الگو و ارائه پیشنهادی است برای پدران و مادرانی که از این موضوع دور هستند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا