برگزاری نشست توجیهی معاونین پژوهش و دبیران کانونها و انجمن های پژوهشی مـدارس علمیـه خـواهران استـان اصفهـان
پایگاه خبری ارک اصفهان:
برگزاری نشست توجیهی معاونین پژوهش و دبیران کانونها و انجمن های پژوهشی مـدارس علمیـه خـواهران استـان اصفهـان
نشست توجیهی معاونین پژوهش مـدارس علمیـه خـواهران استـان اصفهـان با حضور 48 نفر از معاونین پژوهش و 41 نفر از دبیران کانونها و انجمن ها پژوهشی درسالن اجتماعات مدیریت استان اصفهان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی ابطحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در این نشست ضمن خیر مقدم به حضار گفت: در صدر اسلام خواندن و نوشتن در عرب معمول نبود و بهندرت یافت میشد و با توجه به تشویقهای فراوان قرآن و رسول خدا، کمکم خواندن و نوشتن رواج گرفت.
وی با اشاره به وفات پیامبر گفت: متأسفانه بعد از وفات رسول خدا با منع از نوشتن و گفتن حدیث و سخن پیامبر ، در این جریان وقفهای ایجاد شد تا اینکه کمکم این منع سست شد و بالاخره عمر بن عبدالعزیز اموی در زمان امام سجاد (علیهالسلام) دستور کتابت سنت نبوی را صادر کرد. (البته شیعه از همان زمان رسول خدا و بعد از ایشان به نقل و کتابت همت داشت ؛ ولی با توجه به منع شدید این کار را مخفیانه و با رعایت اصول حفاظتی انجام میداد).
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در ادامه بیان کرد: زمان امام باقر (علیهالسلام) و امام صادق (علیهالسلام) شروع نهضت کتابت حدیث بود. و این دو امام بزرگوار در ترویج اسلام ناب در ابعاد معرفتی و اخلاقی و فقهی تلاش بسیار کردند و شاگردان مخلص آن دو امام هم در ثبت و نوشتن احادیثی که از آن دو بزرگوار میشنیدند ، تلاش فراوان داشتند .
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان بیان اینکه امام صادق(ع) به برخی از شاگردان خود که به حدی از دانش و پژوهش رسیده بودند اجازه افتاء دادند گفت: فتوا دادن بدون تحقیق و پژوهش امکان پذیر نیست.
وی تصریح کرد: اگر اسلام باقی و زنده است فقط به واسطه کار تحقیقی و پژوهشی است.
وی با اشاره به اینکه تنها بیان و گفتن مطلب کافی نیست گفت: کسانی که اهل تحقیق و پژوهش هستند باید بنویسند و بدینوسیله علم را برای زمان های آینده و برای کسانی که غائبند نشر دهند و علم را با کتابت به نسل های بعدی منتقل کنند.
وی با اشاره به بزرگانی چون مرحوم کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه مجلسی، شیخ عباس قمی گفت: این بزرگان به واسطه کتابت جاودانه ماندند .
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی بر تولید علم گفت: تولید علم تنها به نشستن و کلاس رفتن ایجاد نمی شود، تولید علم به واسطه تحقیق و پژوهش حاصل می گردد.
حجت الاسلام و المسلمین ابطحی کار تحقیقاتی را یک ضرورت برای حوزه های علمیه دانست و گفت: باید نیاز ها و مشکلات روز جامعه را بررسی و پیرامون آن تحقیق و پژوهش کنید.
وی به شبهه افکنی دشمنان علیه دین اسلام در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: طلاب باید با تحقیق و پژوهش در این فضا ها حضور پیدا کرده و به صورت علمی و مستدل پاسخگوی شبهات باشند زیرا تحقیق و پژوهش لازمه پاسخگویی به شبهات است .
خانم افشار مدیر کل راهبری پژوهش های تحصیلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در ادامه این نشست به تشریح فعالیت های اداره کل ساماندهی پژوهش های عمومی ، اداره کل استعداد های برتر و نخبگان اموزشی پژوهشی و فرهنگی ، اداره کل راهبری پژوهش های تحصیلی در معاونت پژوهش مرکز پرداخت.
وی اداره کل راهبری تشکل های پژوهشی را شامل کانون های پژوهشی سطح دو ، انجمن های پژوهشی سطح سه، انجمن های علمی سطح چهار عنوان نمود.
مدیر کل راهبری پژوهش های تحصیلی، مهارت بخشی پژوهشی و سیاست گذاری در بخش پایان نامه ها و تحقیقات درسی را از وظایف اداره کل راهبری پژوهش های تحصیلی دانست.
خانم افشار گفت: برای تقویت پژوهش در حوزه های علمیه باید سیستم آموزشی اصلاح و دروس پژوهش محور گردد و این کار در دست بررسی و اقدام است.
وی سیاست گذاری بر تحقیقات را هدفمند کردن تحقیقات درسی دانست و گفت: باید تحقیق را در دل متون درسی قرار دهیم تا نیاز نباشد طلبه وقت اضافه ای صرف تحقیق درسی نماید.
وی ضمانت اجرایی ساعات پژوهشی را کارنامه پژوهشی دانست و گفت: کارنامه پژوهشی برای طلبه در پایان سال صادر می شود و طلبه همانطور که برای فارغ التحصیلی نیاز به معدل 14 دارد برای فارغ تحصیلی نیز نیاز به معدل 14 یا امتیاز 70 درصد کارنامه پژوهشی دارد.
در ادامه این نشست حجت الاسلام سیف الله قنبری نیک رئیس اداره توسعه فعالیت های پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مهمترین اهداف آموزش را رسیدن به پژوهش بیان کرد.
وی تصریح کرد: در حوزه ی امور اجرائی اگر آموزش ها خوب و درست انجام شود فرد پژوهشگر خواهد شد و اگر فرد پژوهشگر باشد می تواند متناسب با نیاز کاری خود عمل کند حتی اگر یک کارخانه دار یا یک کارمند باشد.
حجت الاسلام قنبری نیک خاطر نشان کرد: اگر برنامه آموزشی نتواند افراد را بر اساس تخصصشان به عنوان یک پژوهشگر تربیت کند آن برنامه ایراد دارد.
وی با بیان اینکه طلاب خواهر ظرفیت پژوهشگری با رویکرد دینی و متناسب با جامعه را بیشتر از طلاب برادر دارند گفت: ضعف عمده عدم شناخت نسبت به مباحث پژوهشی است و همچنین هراس و ترسی که طلاب از پژوهش دارند که این ضعف بواسطه عدم شناخت به وجود می آید.
وی گفت: مدارس علمیه یک پایگاه فرهنگی و دینی در هر شهری است که این پایگاه از طریق تحقیق و پژوهش موفق خواهد شد.
مدیر کل راهبری پژوهش های تحصیلی در رابطه با برنامه های سال 95 گفت: توجه بیشتر به کرسی های آزاد اندیشی و اضافه کردن کرسی های نقد و نظر، سطح بندی دوره ها، برگزاری نشست های کاربردی و تکمیل دوره های قبلی ،افزایش طرح های پژوهشی از دیگر برنامه هاست که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.