تجلی مکتب شیعه از ویژگی های مکتب فلسفی اصفهان است

پایگاه حبری ارک اصفهان:

در نشست نقش مکتب فلسفی اصفهان مطرح شد
 تجلی مکتب شیعه از ویژگی های مکتب فلسفی اصفهان است
نشست تخصصی “نقش مکتب فلسفی اصفهان در تحولات فلسفی ایران و جهان اسلام” با حضور دکتر مهدی دهباشی و دکتر محمد حسین ریاحی ، دوشنبه 5 مهرماه راس ساعت 17 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، نشست تخصصی “نقش مکتب فلسفی اصفهان در تحولات فلسفی ایران و جهان اسلام” با حضور دکتر مهدی دهباشی و دکتر محمد حسین ریاحی از سوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، دوشنبه 5 مهرماه راس ساعت 17 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
دکتر محمد حسین ریاحی در این نشست گفت: تاثیر علوم عقلی در فرهنگ و تمدن بشری از دوره ایران باستان تا عصر اعتلای آن یعنی دوره صفوی، با تبیین آرا و نظریات برجسته ترین فیلسوفان ایرانی ادامه یافت.
این پژوهشگر با اشاره به به اوج رسیدن مکتب فلسفی اصفهان در زمان میرداماد و میرفندرسکی اظهار کرد: بزرگانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، خاندان آل ترکه و بالاخره ستارگان آسمان فلسفه حکمت، میرداماد و میرفندرسکی تعالیم حکمی و فلسفی خویش را نه تنها در ایران بلکه در کل جهان بشری پراکنده کردند.
وی ادامه داد: با توجه به نقش قابل اعتنای اصفهان در تاریخ تحولات فکری و فرهنگی ایران بیش از هزار سال تا کنون، به ویژه نقش مکتب فلسفی این شهر، بزرگانی همچون ابن‌مسکویه و ابن‌سینا، آثار و رسایل زیادی را تالیف و تصنیف نموده‌اند و شخصیت‌های مبارزی در این راستا تربیت کردند.
ریاحی با اشاره به نقش مکتب فلسفه اصفهان در زمان صفوی تصریح کرد: در دوره صفوی، نقش مکتب فلسفی اصفهان به ویژه با وجود امثال میرداماد و ملاصدرا شکل دیگری گرفت و می توان این دوره را پیشرو مکتب فلسفی ایران معرفی کرد.
دکتر مهدی دهباشی با معرفی بنیان‌گذاران مکتب فلسفی اصفهان گفت: حکمت متعالیه شاهکار فلسفه ملاصدرا آیینه‌ای است نقادانه از فلسفه‌های کهن فلسفه مشا، اشراق و عرفان اسلامی که در آن پیوند عقل و شرع در حکمت متعالیه و حکمت یمانی که حکمت انبیا و اولیا الهی است تشریح شده است.
این مولف کتاب با اشاره به نوآفرینی و ابداع در اندیشه بنیانگذاران مکتب اصفهان اظهار کرد: از ویژگی های مکتب فلسفی اصفهان تجلی مکتب شیعه است.
وی در ادامه بیان کرد: فلسفه ملاصدرا که به حکمت متعالی شناخته می‌شود و در مکتب اصفهان شکل گرفته است، دربرگیرنده تمام مکاتب فلسفی قبلی اسلامی یعنی مشا و اشراق بود.
این پژوهشگر با اشاره به فلسفه میرداماد گفت: مقایسه فلسفه میرداماد و فلاسفه غرب، جایگاه رفیع وی مشخص می‌شود.
یکی از موضوعات مهم فلسفه ایرانی و اسلامی، مکتب فلسفی اصفهان است اما به نظر می‌رسد تحقیقات و نشست‌های کمی درباره آن صورت گرفته است، امید است برگزاری این نشست‌های تخصصی برای اندیشمندان و صاحب‌نظران تشویقی و ترغیبی باشد تا درباره مبانی مکتب فلسفی اصفهان تامل کنند بپردازند و شاهد آثار وزینی در این زمینه باشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا