یافته های علمی محصول انگور برای باغداران ملموس نیست

به گزارش‌‌‌‌‌پایگاه خبری ارک به نقل از ایرنا پروفسور اسماعیل فلاحی روز چهارشنبه در سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش ملایر در تالار حافظ دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر اظهار کرد: زمانیکه کشاورزان و باغداران از نزدیک نتیجه کارهای علمی و پژوهشی را می بینند، به باور لازم برای استفاده از آن روش ها می رسند.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید نسبت به ایجاد باغ های الگویی برای کشاورزان اقدام کنند، افزود: ملموس بودن یافته های علمی و تحقیقاتی، رونق و تحول عظیمی در تولید محصولات باغی ایجاد می کند.
وی به پتانسیل های بالای ایران در زمینه باغبانی اشاره کرد و گفت: به طور حتم با برنامه ریزی درست می توانیم در زمینه باغبانی از بسیاری کشورهای دنیا جلوتر باشیم و بیش از این حرف برای گفتن داشته باشیم.
فلاحی با تاکید بر اینکه تکنیک های وارد شده باید برای کشاورز و باغدار با توجه به شرایط موجود مورد استفاده باشد، افزود: یک کشاورز و باغدار موفق باید در مرحله نخست ویژگی ها، نیازها و توانمندی های خاک، آب و نوع اقلیم منطقه مورد کشت را بشناسد.
وی با اشاره به وجود ضعف در زمینه تحقیقات علمی گفت: این در حالیست که بخش زیادی از وقت دانشجویان در دوره های تحصیلات تکمیلی به جای پرداختن به کار علمی صرف نوشتن مقاله می شود.
استاد دانشگاه آیداهوی آمریکا خواستار آموزش کارشناسان در حوزه باغداری شد و افزود: فارغ التحصیلان تربیت شده توسط دانشگاه ها باید بتوانند به طور عملی نکات علمی را در سطح باغ ها و زمین های کشاورزی به باغداران و کشاروزان آموزش دهند.
به گزارش ایرنا پروفسور فلاحی تاکید کرد: باید این فرهنگ به کارشناسان و دانشجویان آموزش داده شود که با پشت میز نشینی مشکلات کشاورزی حل نمی شود.
وی گفت: با افزایش تعداد دانشجویان دکترا در ایران، بدون اینکه وارد عرصه کار شوند، کار در مزرعه را در شان خود نمی دانند و این معضلی عمده در افزایش بیکاری است.
وی با ارایه توضیحاتی درباره روش های علمی پرورش انگور در مناطق گرم و خشک و کویری مانند ملایر بیان کرد: تا زمانیکه کشاورزان دستاوردهای محققان و پژوهشگران را نبینند، به شیوه های سنتی کاشت، داشت و برداشت خود ادامه می دهند.
فلاحی خاطرنشان کرد: باید سیاست های تدوین شده در حوزه کشاورزی در ایران مستدام و پایدار باشد و با تغییر دولت ها و مسئولان دچار تحول نشود.
سومین کنفرانس ملی انگور و کشمش با حضور محققان و پژوهشگران و باغداران هفتم و هشتم مهرماه به مدت دور روز در دانشگاه ملایر در حال برگزاری است.
در حاشیه این کنفرانس نمایشگاه دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و شهرستان ملایر در دانشکده عمران و معماری دانشگاه ملایر گشایش یافت.
دانشگاه ملایر با بیش از 6 هزار دانشجو در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده است.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده و با 11 هزار هکتار باغ، قادر به تولید سالیانه 240 هزار تن انگور است.
7528/6993
خبرنگار: معصومه موسوی** انتشار دهنده: اکبر بهاروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا