نقدی بر اظهارات اخیر جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور با عددسازی از رکود اقتصادی عبور می کند!

رکود اقتصادی، مفهومی است که از دیرباز گریبان اقتصاد ایران را گرفته است. این مفهوم گاهی با تورم نیز آمیخته و از آن به «رکود تورمی» یاد می شود. با این حال، رئیس جمهور در اواخر سال 93 بود که اعلام کرد، از رکود خارج شدیم؛ اما چندی نگذشت که مقامات دیگر دولتی بر ادامه رکود در اقتصاد صحه گذاشتند و برای آن اظهارنظر آقای روحانی توجیهات فروانی بافتند.

به گزارش ارک خبر، «عبور دولت از رکود» کلیدواژه‌ای است که طی سه سال گذشته رئیس‌جمهور و سایر چهره‌های دولت، هرچند وقت یک بار درباره آن صحبت کرده‌اند و مواضع مختلف و متناقضی گرفته‌اند. این اظهارات تا جایی پیش رفت که حتی برخی مخالفان دولت بیان می کنند که احتمالا دولت از رکود خارج شده، ولی اینکه مردم هم خارج شده باشند، امری بعید است.

در این باره در تازه ترین اظهارنظر معاون اول رئیس جمهور، آقای جهانگیری در بجنورد بیان داشته است، «بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی در سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانکی از وضعیت رکود خارج شده اند».

این عدد، یکی از اعجاب برانگیزترین اعداد در راستای نشان دادن خروج از رکود توسط دولت است؛ عددی که در صورت واقعیت، امروز باید شاهد کمبود نیروی کار و رونق شدید اقتصاد بودیم؛ موضوعی که در واقعیت بیشتر به یک شوخی شبیه است.

احتمالا این عددسازی توسط دولت به ابراز نگرانی رهبر انقلاب در سخنرانی ابتدای سال در حرم امام رضا(ع) برمی گردد. رهبر انقلاب در آن سخنرانی در توصیه ای بیان داشتند که «الان چند هزار کارگاه و کارخانه متوسط و کوچک در کشور هست. اگر چنانچه آماری که به بنده دادند که 60 درصد از این ها دچار بی کاری و تعطیلی هستند، این خسارت است. آن چیزی که در متن جامعه اشتغال و تحرک ایجاد می کند، همین صنایع کوچک و متوسط است».

همان طور که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود بیان داشت که مردم تورم را با جیب خود می سنجند، خروج واحدهای صنعتی نیز از خروج را باید واحدهای صنعتی در سراسر کشور و مردم بی کار به چشم ببینند که نمی بینند. نگاهی به آمار بیکاری به صورت غیررسمی و همچنین تعداد واحدهای صنعتی، که به دلایل متعدد از کار افتاده اند، نشان از وضعیت بد تولید کشور است.

آقای جهانگیری که عدد 10000 را بیان می کنند؛ اما باید پرسید، آیا می توانند نام ده واحد را که دوباره وضعیت رونق را تجربه کرده اند؛ ببرند؟!

باید گفت با حرف زدن و آمارسازی مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد، بلکه حل این مشکلات در گرو اراده و شفافیت است. گفتن واقعیات به مردم و مسئولان کشور می تواند مشکلات کشور را به نحوی روشن و از سوی دیگر، زمینه لازم برای حل این مشکلات فراهم شود.

اگر دولت بتواند حتی نصف واحدهای صنعتی را ـ که در دوران تحریم و سایر مشکلات اقتصادی به این وضع دچار شده اند ـ در کوتاه مدت نجات دهد، بخشی از مشکلات بیکاری و رکود به پایان خواهد رسید؛ اما اینکه صرفاً آمار بسازیم و به خودمان افتخار نماییم، مشکلی از کشور حل نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا