آ.سه.آن نیازمند تنظیم مناسبات دو جانبه با چین است

به گزارش ارک خبر، قرار گرفتن اتحادیه آ.سه.آن و چین در کنار یکدیگر و همچنین واقع شدن این دو قدرت تاثیرگذار اقتصادی در پهنه ای از آبهای آزاد که قدرت های دیگر جهانی نیز خواستار حضور در آن هستند، معادلات منطقه شرق و جنوب شرق آسیا را پیچیده کرده است.
روزنامه ‘جاکارتا پست’ روز دوشنبه به این موضوع پرداخت و نوشت: نظم بین المللی در حال تغییر ساختاری است و این تغییر تنها مربوط به ظهور قدرت های اقتصادی جدید نیست، بلکه فناوری ها، رسانه های اجتماعی و تلفن همراه، روشی را که اطلاعات در و بین کشورها منتقل می شود با تحولات عمده ای مواجه کرده است.
ما اکنون در نقطه تاریخی حساسی زندگی می کنیم که برغم وجود فرصت های زیاد، خطرات گوناگونی نیز وجود دارند. ما شاهد ملی گرایی سخت و جدی، نظم جهانی لیبرال و انتقاد نسبت به جهانی سازی هستیم.
در چنین شرایطی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا با قدرت روز افزون چین مواجهه هستند که به عنوان یکی از بزرگترین پدیده های ژئوپولتیکی عصر حاضر دانسته می شود.
از زمان انجام اصلاحات در چین که 35 سال پیش رخ داد، این کشور خود را به مرکز اقتصاد جهانی سوق داده، به گونه ای که اقتصاد این کشور در مقایسه با سال 1980 بیش از 60 بار بزرگتر شده و به بزرگترین شریک تجاری هر یک از 10 کشور آ.سه.آن تبدیل شده است.
تغییرات اقتصادی رخ داده در چنین مقیاسی در حالی انجام شده است که اتحادیه آ.سه.آن نیز در آغاز سفر اقتصادی قرار گرفته که این مسیر به زودی با چالش هایی مواجه می شود که نیاز است از هم اکنون خود را برای مقابله با این گونه شرایط آماده کند.
چین در ارتباط با منافع امنیتی و اقتصادی خود نگرانی های عمده ای در دریای جنوبی چین و همچنین تنگه مالاکا دارد. از طرفی دیگر، قرار گرفتن در کنار آب های آزاد باعث شده که چین با رقیب ژئوپولتیک خود، آمریکا، تنش های زیادی داشته باشد. از اینرو، پکن تلاش کرده است برای مقابله با آمریکا و ایستادگی مقابل خواسته های واشنگتن، با کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن که همگی از راه آبی با چین در ارتباط هستند مناسباتی را برقرار نماید.
شرایط دریایی موجود و قوانین حاکم بر رفت و آمدهایی دریایی، همانند بسیاری از مسائل دیگر جهانی، انعکاس دهنده نظم جهانی غربی هستند و در زمانی تنظیم شده اند که کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن و چین از قدرت چندانی برخوردار نبوده اند. از اینرو، شبیه بسیاری از قوانین بین المللی دیگر نیاز است به منظور تطابق با واقعیت های موجود این قوانین نیز تغییر یابند و به روز شوند.
در حالی که اتحادیه آ.سه.آن به پنجاهمین سالگرد تاسیس خود نزدیک می شود، بر برخی چالش هایی که در مسیر اتحاد و یکپارچگی قرار داشت غلبه کرده است، اما چالش هایی همچون مسائل دریای جنوبی چین همچنان همبستگی کشورهای آ.سه.آن را به چالش کشیده است تا توان مدیریتی سران دولت های این کشورها را مورد سنجش قرار دهد.
در صورتی که رهبران آ.سه.آن و چین بتوانند بر چالش های منطقه ای غلبه کنند و مانع از دخالت قدرت های ثالت در موضوعات داخلی مرتبط با این منطقه شوند، می توانند پایه های اقتصادی خود را مستحکم کنند و نقش مهمتری در عرصه اقتصادی جهان ایفا نمایند.
از اینرو، دستیابی به یک راه حل برد – برد برای هر دو طرف از اهمیت شایانی برخوردار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا