پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی دومین اقتصاد جهان

بانک جهانی پیش‌بینی رشد چین در سال ۲۰۲۴ را از ۴.۸ درصد به ۴.۴ درصد کاهش داد.

به گزارش ارک خبر،بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی چین برای سال آینده را نسبت به پیش‌بینی قبلی خود که ۴.۸ درصد بود به ۴.۴ درصد افزایش داد و دلیل آن کاهش اعتماد تا حدی به دلیل کاهش قیمت املاک بود.

انتظار رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) برای دومین اقتصاد بزرگ جهان بدون تغییر در ۵.۱ درصد برای امسال باقی ماند که سریعتر از سه درصد ثبت شده در سال گذشته است.

بانک جهانی در گزارش به‌روزرسانی اقتصادی شرق آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد که اقتصاد چین در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ پس از رشد ۲.۲ درصدی در سه‌ماهه اول به ۰.۸ درصد کاهش یافت. چین از سال ۲۰۱۸ واردات آمریکا را به سمت دیگر کشورهای منطقه سوق داده است.

در این گزارش آمده است: «چین به دنبال محرک‌های جدید رشد مبتنی بر مصرف و نوآوری است که از مشکلات ذاتی مدل قدیمی رشد اجتناب کند اما این گذار دشوار است».

برخی از انتخاب‌ها و تغییرات سیاست‌ها، عدم اطمینان را برای مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران تشدید کرده است. از دست دادن اعتماد که بخشی از آن به کاهش قیمت املاک، افزایش بدهی‌ها و پیامدهای پیری نسبت داده می‌شود، منجر به افزایش بیشتر در نرخ پس‌انداز بالا ۳۳ درصد شده است.

بانک جهانی، علاوه بر این، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی برای منطقه شرق آسیا و اقیانوس آرام را از ۵.۱ درصد برای سال جاری به پنج درصد کاهش داد و از ۴.۸ درصد برای سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ درصد رسید.

این گزارش خاطرنشان کرد: تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی مانند بلایای طبیعی از جمله رویدادهای شدید آب و هوایی مرتبط با تغییرات اقلیمی، به‌ویژه برای اقتصادهای کوچک جزایر اقیانوس آرام، خطر منفی بیشتری را به همراه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا